هشدار در مورد موج چهارم کرونا در ایران پیش از آغاز واکسیناسیون

مقام‌های بهداشتی می‌گویند در روزهای گذشته مراجعات سرپایی با علائم کرونا افزایش یافته است

در یک سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی به کرونا مبتلا شده و حدود ۵۸ هزار نفر نیز جان باخته‌اند-ATTA KENARE / AFP

مقام‌های بهداشتی و سیاسی در ایران در روزهای گذشته در مورد وقوع موج چهارم کرونا در اسفندماه هشدار داده‌اند. دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های فارس و لرستان نیز امروز از آماده‌باش مراکز درمانی‌شان برای رویارویی با وضعیت پیچیده موج بعدی کرونا خبر داده‌اند.

ساعاتی پیش نیز مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به خبرگزاری ایرنا گفت که «شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.»

حسن روحانی نیز هفته پیش از وقوع احتمالی موج جدید کرونا سخن گفته بود: «ما باید حداقل تا شش ماه آینده هم همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا واکسن برسد و روند واکسیناسیون انجام شود. اگر ما رعایت نکنیم و وارد موج چهارم شویم یعنی باید بسیاری از کسب‌ و کارها تعطیل شوند. اگر وارد موج جدید شویم مهار کردن آن برای ما سخت می‌شود.»

مقام‌های دولتی در ایران در روزهای گذشته از افزایش محدودیت‌ها برای مقابله با موج جدید سخن گفته‌اند و دیدو بازدیدهای خانوادگی را مهم‌ترین عامل افزایش شمار بیماران اعلام کرده‌اند.

مینو محرز نیز در این رابطه گفت که روند افزایش بیماری کووید۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان ها مراجعه می کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است، علت اصلی آن هم افزایش دورهمی‌ها، تجمعات و مسافرت‌هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم کاهش یافته و رفت و آمدها در اماکن عمومی بیشتر شده است.

در حالیکه حسن روحانی پیش‌تر نگرانی خود را از شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به نوع انگلیسی و نقش آن در ایجاد موج چهارم اعلام کرده بود، اکنون خانم محرز می‌گوید افزایش شمار بیماران ارتباطی با شیوع جهش جدید ندارد: «ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور وجود دارد اما علت اصلی افزایش دوباره موارد ابتلا به کرونا مستقیما ربطی به ویروس جدید ندارد و به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی در سطح جامعه و در بین مردم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غذا و دارو در ایران روز گذشته واکسن کرونای ساخت روسیه با نام اسپوتنیک وی را تایید کرد و قرار است در روزهای آینده با استفاده از آن واکسیناسیون عمومی آغاز شود.

هنوز مشخص نیست که ایران در فاز نخست چه میزان واکسن روسی را دریافت خواهد کرد.

براساس آمار وزارت بهداشت که بسیاری در دقت آن تردید دارند در یک سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی به کرونا مبتلا شده و حدود ۵۸ هزار نفر نیز جان باخته‌اند.

هم‌اکنون ۳۹۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در وضعیت حاد سلامتی قرار دارند و در شبانه روز گذشته نیز ۷۱ نفر به آمار فوتی‌های این بیماری در ایران افزوده شده است.