آغاز تحقیقات درمورد منشا ویروس کرونا در شهر ووهان

پایان دوره ۱۴روزه قرنطینه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی که به ووهان رفته‌اند

اعضای گروه کارشناسی سازمان بهداشت جهانی برای شرکت در جلسه با مقام‌های چینی هتل را ترک کردند (۲۹ ژانویه)- Hector RETAMAL / AFP

با پایان دوره قرنطینه گروه فرستاده سازمان بهداشت جهانی که به منظور تحقیق درمورد منشاء ویروس کرونا به شهر ووهان چین سفر کرده است، اکنون کارشناسان این گروه تحقیقات خود را آغاز خواهند کرد.

دیدار گروه فرستاده سازمان بهداشت جهانی از ووهان، پس از ماه‌ها تعویق و چانه‌زنی‌های دیپلماتیک، مورد تایید شی جین بینگ، رئیس جمهور چین، قرار گرفته است.

مرتبط بودن نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹ به بازار ماهی ووهان، کارشناسان را به این نتیجه رسانده است که ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است. حزب حاکم کمونیست چین، بارها ادعا کرده که ویروس کرونا از خارج از مرزهای کشور و احتمالا از طریق غذاهای دریایی وارداتی، به چین راه یافته است؛ اما دانشمندان این نظریه را رد کرده‌اند.

قرار است گروه تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی با کارکنان موسسه‌های پژوهشی، بیمارستان‌ها و کارگران بازار فروش ماهی که با نخستین موارد شیوع بیماری مرتبط بوده‌اند، مصاحبه کنند. نمونه ای جانوران بفروش رفته در بازار همچنان موجود است.

یکی از بستگان یک قربانی ویروس کرونا در ووهان نیز خواستار دیدار با کارشناسان سازمان بهداشت جهانی شده و از آن‌ها خواسته است با خانواده‌هایی که ادعا می‌کنند دولت صدایشان را خاموش کرده، گفت‌وگو کنند.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که هدف از این تحقیقات، سرزنش چین نیست. دکتر مایکل رایان، مدیر امور اضطراری این نهاد، در یک نشست خبری گفت که هدف «یافتن پاسخ‌های علمی درباره خط اتصال بسیار مهم میان دنیای وحش و دنیای انسان» است، نه پیدا کردن «مقصر».

سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده است که تجزیه‌وتحلیل نخستین روند انتقال ویروس از حیوان به انسان، برای پیشگیری از بروز یک همه‌گیری دیگر حیاتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال دارد گروه کارشناسان همچنین از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان که دارای یک آرشیو بزرگ زنجیره ژن‌های ویروس کرونای خفاش است، دیدار کنند. این آرشیو به‌دنبال شیوع همه‌گیری سارس در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد که از چین به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرد.

گروه کارشناسی سازمان بهداشت جهانی، روز چهاردهم ژانویه وارد ووهان شد و دو هفته تمام را در قرنطینه گذراند. این گروه شامل دانشمندان آمریکایی، استرالیایی، آلمانی، بریتانیایی، روسی، هلندی، قطری و ویتنامی است.

آن‌ها دوره قرنطینه خود را با تماس ویدئویی با یکدیگر و کارشناسان چینی سپری کردند.

چین پیش‌تر با رد تقاضای تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد منشاء ویروس، ادعا کرده بود این تقاضا انگیزه سیاسی دارد و تمرکز کشور را از مبارزه با همه‌گیری منحرف می‌کند.

دکتر تدروس ادانوم گبریسیوس، رییس سازمان بهداشت جهانی، تعویق در صدور اجازه دیدار گروه فرستاده این سازمان از چین را مورد انتقاد قرار داد. او ضمن اشاره به «تأسف شدید» خود گفت از این موضوع، گفت که دیدار از چین یک «اولویت برای سازمان بهداشت جهانی و گروه کارشناسان بین‌المللی» بود.

در ماه دسامبر، تحقیقات آسوشیتدپرس نشان داد که دولت چین روی یک پژوهش در مورد منشاء ویروس در جنوب این کشور، سرمایه‌گذاری کرده است و نتایج آن را دنبال می‌کند. افزون بر این، بر اساس اسنادی که به‌دست این خبرگزاری رسیده است، طبق دستور مستقیم شی جین پینگ، رییس جمهوری چین، هرگونه اطلاعات یا پژوهش، تنها پس از تأیید گروه ویژه‌ای تحت مدیریت کابینه دولت، امکان انتشار خواهد داشت.

رسانه‌های دولتی چین همچنان بر گزارش‌هایی تاکید می‌کنند که می‌گوید منشاء ویروس کرونا احتمالا در خارج از مرزهای این کشور بوده است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در زمان اعلام ورود گروه کارشناسی سازمان بهداشت جهانی گفت: «ردیابی منشاء ویروس، احتمالا چند کشور و محل خاص را درگیر خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان