در جستجوی منشأ کرونا: کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در ووهان

اولین موارد کرونا در یک بازار فروش حیوانات زنده در ووهان کشف شد

تیمی از محققان سازمان بهداشت جهانی و متخصصان چینی در ووهان- China Daily via REUTERS

تیمی از محققان سازمان بهداشت جهانی برای انجام تحقیقات درباره چگونگی شیوع ویروس کرونا که به لحاظ سیاسی بسیار حساس است، به ووهان وارد شدند.

شهر ووهان در چین اولین جایی است که کرونا در آن شناسایی شد. این نگرانی وجود دارد که پکن در انجام تحقیقاتی که موجب آبروریزی این کشور شود، سنگ‌اندازی کند. بازدید این تیم از ووهان بالاخره پس از ماه‌ها تاخیر و درگیری‌ دیپلماتیک با دولت رئیس‌جمهور شی جین پینگ، تایید شده است.

این تاخیرها باعث تذکر نادر تدروس آدانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی شده است. وی [دست‌اندازی‌های دولت چین] را «موجب دلسردی بسیار» خواند و انجام بازدید از ووهان را «اولویت سازمان بهداشت جهانی و تیم بین‌المللی آن» اعلام کرد.

چین اخیرا دوباره با افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو بوده است. پنجشنبه گذشته و پس از ماه‌ها، یک مورد جدید فوت بر اثر کرونا در این کشور به ثبت رسید. این مرگ، شمار فوتی‌های کرونا در چین را به چهار هزار و ۶۳۵ نفر ‌رساند. از ابتدای شیوع کرونا، ۸۷ هزار و ۸۴۴ مورد مثبت کرونا در کل چین ثبت شده است. در حالی که این ارقام نسبتا پایین به‌عنوان شاهدی بر اثربخشی سیاست قرنطینه و ردیابی مبتلایان ارزیابی می‌شود، این اعداد همچنین تردید‌هایی را درباره سیاست دولت چین در انتشار آمار همه‌گیری ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین موارد کرونا در یک بازار فروش حیوانات زنده در ووهان کشف شد. این موضوع باعث شد دانشمندان گمان کنند که به احتمال زیاد ویروس در جنوب‌غربی چین از حیوان به انسان منتقل شده است. حزب کمونیست حاکم مدعی است که منشا این ویروس خارج از چین و احتمالا از غذاهای دریایی وارداتی است اما دانشمندان این ادعا را رد کرده‌اند.

این تیم ۱۰ نفره، متشکل از کارشناسانی از ایالات‌متحده، استرالیا، آلمان، ژاپن، بریتانیا، روسیه، هلند ، قطر و ویتنام، روز پنجشنبه با بر ماسک صورت، وارد فرودگاه ووهان شدند و مورد استقبال کامل کارکنان فرودگاه قرار گرفتند که همگی ماسک، عینک و لباس محافظ کامل بدن داشتند.

کانال انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی چین گزارش داد که آن‌ها بلافاصله در قرنطینه دوهفته‌ای قرار می‌گیرند و آزمایش سواب گلو و آزمایش پادتن کرونا انجام می‌دهند.

سخنگوی دولت گفت که این هفته این تیم بین‌المللی با دانشمندان چینی تبادل‌نظر خواهد کرد اما در مورد اینکه آیا این تیم مجاز به جمع‌آوری مدارک است یا نه، سخنی نگفت. چین پیش‌تر درخواست‌ها برای انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره ریشه‌های ویروس کرونا را رد و ادعا کرده است که این درخواست‌ها انگیزه‌های سیاسی دارد و کشور را از مبارزه با همه‌گیری منحرف می‌کند.

دولت ترامپ بارها دولت چین را به دلیل مدیریت شیوع کرونا مورد انتقاد قرار داده و آن را به عدم انجام اقدامات کافی برای جلوگیری از شیوع ویروس متهم کرده است. گزارش اتحادیه اروپا نیز چین را متهم کرد که سعی دارد در شناسایی مقصر، آدرس غلط بدهد و اطلاعات گمراه‌کننده درباره منشا کرونا منتشر می‌کند. 

پکن با انتشار نظریه‌هایی مبنی بر این که شیوع کرونا ممکن است با واردات غذاهای دریایی آلوده آغاز شده باشد، سعی در ایجاد ابهام درباره منشا این ویروس داشته است. دولت چین همچنین در روزهای آغازین شیوع کرونا انتشار اطلاعات درباره آن را سرکوب کرد و کسانی را که زنگ خطر را به صدا درآورده بودند، تحت‌فشار قرار داد. در ماه دسامبر گذشته، ژانگ ژان، شهروند-روزنامه‌نگاری که درباره شیوع کرونا در ووهان گزارش داده بود، به اتهام «انتشار اطلاعات نادرست» و «گمانه‌زنی عنادآمیز درباره همه‌گیری در ووهان» به چهار سال زندان محکوم شد.

در تنظیم این گزارش از گزارش‌های آسوشیتدپرس استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان