کشف جدید برای درمان نوع تهاجهی سرطان پستان

سالانه در بریتانیا حدود ۵۵ هزار زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

ایمن بودن استفاده از داروی پالبوسیکلیب تایید شده است ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

یک مطالعه‌ جدید از قابل استفاده بودن  دارویی از پیش تایید شده برای مقابله با نوعی تهاجمی از سرطان پستان خبر می‌دهد که هزاران بریتانیایی به آن مبتلا هستند.

این تحقیق که «انستیتو اف‌کنسر ریسرچ» (موسسه پژوهش سرطان) انجام داده، نشان می‌دهد که برای درمان مبتلایان سرطان پستان نوع «سه‌گانه منفی» (TNBC)، که یک‌پنجم سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهد، می‌توان از همان دارویی بهره گرفت که برای درمان سایر سرطان‌های پستانی که به دیگر نقاط بدن گسترش یافته‌اند، استفاده می‌شود.

سالانه در بریتانیا حدود ۵۵ هزار زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. تقریبا از هر پنج مورد ابتلا، یک مورد، سرطان پستان «سه‌گانه منفی» است. بیشتر زنان جوان و سیاهپوستان به این نوع سرطان پستان به طور کلی تهاجمی‌تر است، دچار می‌شوند.

سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در انگلستان است و این بیماری سالانه جان ۱۱ هزار و ۵۰۰ زن را می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان متوجه شدند که داروی پالبوسیکلیب (palbociclib)  به‌عنوان «یک درمان هدفمند»، می‌تواند بسیار گسترده‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد برای کسانی که در معرض خطر گسترش سریع‌تر سرطان، غیرقابل درمان شدن و مقاومت آن در مقابل شیمی‌درمانی هستند، استفاده شود.

دکتر سیمون وینسنت، از موسسه خیریه پژوهشی «برست کنسر ناو» (سرطان سینه اکنون) که بودجه این مطالعه را تامین مالی کرده بود، می‌گوید: «بسیار جالب است که این تحقیق، کاربرد جدیدی را برای پالبوسیکلیب، به‌عنوان یک درمان هدفمند برای برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی کشف کرده است. هر ساله، حدود هشت هزار زن بریتانیایی به این نوع تهاجمی از سرطان پستان مبتلا می‌شوند و ما به شدت به روش‌های جدید و موثر برای درمان و جلوگیری از مرگ آن‌ها از این بیماری ویرانگر، نیازمند هستیم. که اگر آزمایش‌های بالینی تایید کند که پالبوسیکلیب برای برخی از این زنان مفید است، امیدواریم با صدور مجوز در اسرع وقت، بتوان این دارو را در اختیار کسانی قرار داد که به آن نیاز دارند.»

این موسسه خیریه گفت که بحران کرونا اثری «مخرب» بر روند تحقیقات آن‌ها گذاشته و آن‌ها قادر نیستند مانند گذشته بودجه تحقیقات جدیدی را که می‌تواند جان بسیاری از بیماران سرطان پستان را نجات دهد، تامین کنند.

به گفته محققان، گزینه‌های موجود برای درمان مبتلایان به سرطان پستان «سه‌گانه منفی» بسیار محدود است، بنابراین این نوع سرطان به طور کلی با ترکیبی از جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی درمان می‌شود.

این مطالعه، سازوکاری را برای تشخیص تومورهای نوع «سه‌گانه منفی» پستان مشخص کرده است که احتمال دارد به‌نوعی از داروهای مهارکننده CDK4/6 که شامل palbociclib است، واکنش نشان دهد.

دکتر راشل ناتراجان، از موسسه پژوهش سرطان مستقر در لندن، می‌گوید: «مطالعه ما عواملی را نشان می‌دهد که باعث رشد سرطان‌های پستان سه‌گانه منفی می‌شوند و از امکان استفاده از یک داروی سرطان پستان برای کمک به مبتلایان به این سرطان خبر می‌دهد که هم‌اکنون در دسترس است و تایید شده است.»

ایمن بودن استفاده از پالبوسیکلیب تایید شده است؛ این بدان معنی است که می‌توان از آن به‌سرعت  در آزمایش‌های بالینی برای سرطان پستان سه‌گانه منفی استفاده کرد.

موسسه خیریه پژوهشی «برست کنسر ناو» از زنان می‌خواهد تا حداقل هر شش هفته یک بار، پستان‌های خود را از نظر سرطان معاینه كنند، زیرا با تشخیص زودهنگام می‌توان از مرگ زنان بر اثر این سرطان جلوگیری کرد. این موسسه خیریه خاطرنشان می‌کند کسانی که به کمک نیاز دارند می‌توانند با پرستاران خبره آنجا یه طور رایگان، تماس بگیرند.

از هر هفت زن در بریتانیا، یک نفر در مرحله‌ای از زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود؛ یعنی هر ۱۰ دقیقه، ابتلای یک زن بریتانیایی به سرطان پستان تشخیص داده می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان