رنگ مو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد

زنان سیاه‌پوستی که هر ۵ هفته موهای خود را رنگ کرده‌اند، ‌بیشتر به سرطان مبتلا شده‌اند

shutterstock/خطر ابتلا به سرطان ارتباطی با استفاده از رنگ موی موقت یا نیمه‌دایمی ندارد

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که میان افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و استفاده از رنگ موی دایمی و صاف‌کننده‌های شیمیایی مو، ارتباطی وجود دارد.

پس از سال‌ها نگرانی در مورد اثرات احتمالی مصرف محصولات مو بر سلامت، یافته‌های مطالعه‌ای با این موضوع در نشریه بین‌المللی سرطان منتشر شده است.

تا پیش از این، در مورد احتمال وجود ارتباط میان محصولات شیمیایی مو و سرطان مطالعه کافی و دقیقی انجام نشده بود. اما دانشمندان مؤسسه  ملی سلامت و مؤسسه ملی علوم سلامت محیط زیست می‌گویند که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که از رنگ موی دایمی یا صاف‌کننده‌های مو برای خود یا دیگران استفاده می‌کرده‌اند، نسبت به زنانی که در معرض این محصولات قرار نداشته‌اند، بیشتر بوده است.

پژوهشگران هم‌چنین به این نتیجه رسیدند که این خطر برای زنان سیاهپوستی که از این محصولات استفاده می‌کنند، بیشتر است.

برای مطالعه خطرهایی که مصرف محصولات مو بر سلامت انسان دارند، پژوهشگران داده‌های موجود از ۴۶هزار و ۷۰۹ زن ۳۵ تا ۷۴ ساله را که در «پژوهش خواهر» نیز شرکت داشتند، بررسی کردند. در «پژوهش خواهر» از نتایج بررسی وضعیت زنانی استفاده شده بود که خواهرانشان مبتلا به سرطان پستان بودند.

پس از ارزیابی پاسخ‌های این زنان به پرسش‌هایی در مورد وضعیت سلامت، سبک زندگی و اطلاعات جمعیت‌شناختی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که در طول سال پیش از مشارکت‌شان در آن وژوهش به طور مداوم از رنگ موی دایمی استفاده می‌کردند،  ۹ درصد نسبت به زنانی که از این گونه محصولات استفاده نمی‌کردند، بیشتر بوده است.

بر این مبنا (نتیجه گرفته شده است که) استفاده از رنگ موی دایمی، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان سیاهپوست ۴۵ درصد افزایش می‌دهد.

پژوهشگران گفته‌اند که استفاده از رنگ موی دایمی «هر پنج تا هشت هفته یا بیشتر»، خطر ابتلا به سرطان را در زنان سیاهپوست به ۶۰ درصد افزایش داده است.

نویسنده اصلی این مقاله، الکساندرا وایت، دارای مدرک دکترا و رئیس گروه محیط زیست و همه‌گیرشناسی سرطانِ انستیتوی ملی علوم سلامت محیط زیست است. او می‌گوید: «مدت‌هاست که پژوهشگران مشغول بررسی احتمال وجود پیوندی میان رنگ مو و سرطان هستند، اما نتایج این تحقیقات هیچ‌گاه انسجام نداشت. در این پژوهش می‌بینیم که خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف رنگ مو بیشتر می‌شود، و بیشتر هم بر زنان آمریکایی آفریقایی‌تبار اثر می‌گذارد؛ به‌ویژه کسانی که دایم از رنگ مو استفاده می‌کنند.»

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان ارتباطی با استفاده از رنگ موی موقت یا نیمه‌دایمی ندارد.

خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که از مواد شیمیایی صاف‌کننده مو استفاده کرده بودند نیز تا ۱۸ درصد افزایش یافت. اما پژوهشگران اذعان کرده‌اند که برای کسب اطمینان از این نتایج، لازم است مطالعات دیگری نیز در این زمینه انجام شود و این نتایج، در آن‌ها نیز تکرار شود.

نویسنده همکار این پژوهش، دیل سندلر، نیز مدرک دکترا دارد و سرپرست بخش همه‌گیرشناسی انستیتوی ملی علوم سلامت محیط زیست است. او در این مورد که آیا زنان دیگر نباید موی خود را رنگ یا صاف کنند، گفت: «آدم‌ها در معرض خیلی چیزها قرار می‌گیرند که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان را بیشتر کند و بعید بتوان میزان خطر ابتلا به سرطان برای هر زن را تنها به یک عامل ربط داد.»

وی افزود: «البته هنوز زود است که بخواهیم دراین مورد توصیه اکید داشته باشیم، اما یکی از کارهایی که زنان می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان انجام دهند، پرهیز از مصرف این مواد شیمیایی است.»

در هر حال، هنوز برای متخصصان مسجل نشده است که زنان باید از مصرف رنگ موی دایمی و صاف‌کننده‌های شیمیایی مو، خودداری کنند.

پس از انتشار این پژوهش، پل فرعون، استاد همه‌گیرشناسی سرطان دانشگاه کمبریج، گفت: « نتایج این پژوهش بسیار جالب است، اما در این مطالعه شواهد مطلوبی ارائه نداده‌اند که مشخص کند آیا رنگ و مواد صاف‌کننده شیمیایی مو با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان ارتباط مشخصی دارد یا عامل  افزایش خطر است.»

«زنانی که قبلاً از چنین محصولاتی استفاده ‌کرده‌اند، نباید نگران خطرات مصرف آن‌‌ها باشند.»

هنوز همه علل ابتلا به سرطان پستان کشف نشده است، اما سازمان خدمات سلامت همگانی بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که عواملی مانند سابقه خانوادگی، سن، تراکم پستان و عوامل مربوط به سبک زندگی، از جمله وزن و میزان مصرف الکل، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

© The Independent

بیشتر از زندگی