نجات سالانه ۴۰۰‌هزارنفر از مرگ با اجرای طرح غربال‌گری سرطان پستان

محققان بر لزوم پایین آمدن سن غربالگری تأکید دارند

از هر هشت زن بریتانیایی حدود یکی را در طول زندگی‌اش مبتلا به سرطان پستان تشخیص می‌دهند- Robyn BECK / AFP

پژوهشی در بریتانیا نشان داد انجام غربالگری سرطان پستان در دهه چهارم زندگی زنان به جای دهه پنجم ممکن است سالانه جان ۴۰۰ نفر را نجات دهد. 

سرپرست این پژوهش دانشگاه کویین مری لندن است و در آن از داده‌های ۱۶۰ هزار زن طی ۲۳ سال استفاده کرده‌اند.  

این پژوهش در نشریه غده‌شناسی لنست منتشر شده و طبق آن غربالگری زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله در ۱۰ سال اول این دوره آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان را تا یک‌چهارم کاهش داده است. 

از بین ۵۳ هزار و ۸۸۳ زنی که غربالگری را در دهه چهارم زندگی انجام داده بودند ۸۳ نفر جان باختند، حال آن که از بین ۱۰۶ هزار و ۹۵۳ زنی که در دهه پنجاه عمر خود این آزمایش‌ها را انجام داده بودند ۲۱۹ نفر جان خود را از دست دادند.  

اما پس از آن کاهش چشمگیری در آمار مرگ‌ومیر مشاهده نشد. 

سرپرست این پژوهش استفن دافی از دانشگاه کویین مری لندن گفت با پایین آوردن سن ارائه خدمات غربالگری که اکنون هر سه سال یک بار برای ۵۰ تا ۷۰ ساله‌ها است می‌توان جان افراد بسیاری را نجات داد. 

این پژوهشگران می‌گویند اگر سن غربالگری کاهش یابد میزان تشخیص سرطان ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و در نتیجه سالانه جان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر نجات می‌یابد. 

استاد دافی افزود: «امروزه غربالگری‌ها دقیق‌تر انجام می‌شود. بیشتر غربالگری‌های این پژوهش را در دهه ۱۹۹۰ انجام داده‌اند اما امروزه تجهیزاتمان بهتر شده است. به همین دلیل ممکن است فایده غربالگری بیش از آن باشد که در این پژوهش دیدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 البته غربالگری زودهنگام ممکن است باعث افزایش آمار سرطان پستان و اضافه شدن آمار سرطان‌های بی‌خطر به این آمار شود. این موضوع ممکن است باعث بروز پریشانی بی‌دلیل و احتمالاً اثرات جانبی درمان در بیماران شود. 

طبق اعلام پژوهشگران، در این پژوهش آمار مبتلایان ۴۰ تا ۴۹ ساله مانند مبتلایان ۵۰ تا ۵۹ ساله «کمی» بیش از حد واقعی به دست آمده است. 

شرلی هاجسون استاد ژنتیک سرطان دانشگاه سن جورج لندن درباره این پژوهش گفت نتایج آن نشان می‌دهد «آمار مبتلایان کمی بیش از حد واقعی به دست آمده است». 

او افزود: «نتایج این پژوهش به وضوح نشان می‌دهد که غربالگری از سن ۴۰ سالگی به بالا جان افراد مبتلا به سرطان پستان مخصوصاً کسانی را که در مرحله‌های اولیه (یک و دو) هستند نجات می‌دهد.» 

اما مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا هشدار داد که هنوز مشخص نیست «اعمال کاهش سن غربالگری پستان در برنامه غربالگری فعلی سودمندتر است یا نه». 

سوفیا لووز مدیر داده‌های سلامت در این مؤسسه خیریه گفت: «این پژوهش باکیفیت است ولی نتایج آن به تنهایی کافی نیست که دست به کاهش سن غربالگری بزنیم و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود تا در کنار مزایای این کار معایب آن نیز مشخص شود. 

اگر بخواهیم غربالگری را در گروه سنی پایین‌تر هم انجام دهیم در مقایسه با طرح فعلی غربالگری باید تعداد زنان را شش برابر کنیم تا جان یک نفر نجات پیدا کند.

نتیجه غربالگری بسیاری از زنان به غلط مثبت شده و ممکن است تعدادی به اشتباه جزو آمار مبتلایان به حساب آمده باشند که اگر سن را پایین نیاوریم شاید هرگز این آسیب‌ها به آنان وارد نشود.» 

از هر هشت زن بریتانیایی حدود یکی را در طول زندگی‌اش مبتلا به سرطان پستان تشخیص می‌دهند. 

این سرطان در صورتی که زود تشخیص داده شود می‌تواند درمان شود و به احتمال زیاد بیمار بهبود می‌یابد. 

گزارش‌های تکمیلی در پرس آسوشییشن

© The Independent

بیشتر از زندگی