درخواست پیگیری مبادلات صرافی‌های مرتبط با رژیم ایران در کانادا

رهبران جامعه ایرانی-کانادایی و کارشناسان مبارزه با پولشویی می‌گویند که اوتاوا باید با بانک‎های زیرزمینی تورنتو مقابله کند

از سال ۲۰۱۰ که تحریم‌های بانکی علیه ایران تشدید شد تعداد صرافی‌های ایرانی در شهر تورنتو افزایش چشمگیری داشته است، عکس تزیینی است - GEOFF ROBINS / AFP

رهبران جامعه ایرانی-کانادایی و کارشناسان مبارزه با پولشویی می‌گویند کانادا در امر پیگیری پلیسی رشد انفجاری مبادلات ارزی زیرزمینی مستقر در تورنتو کوتاهی می‌کند؛ گروه‌هایی که پولشویی می‌کنند، گروه‌های تروریستی خارجی را تأمین مالی کرده و از رژیم ایران حمایت می‌کنند.

به نوشته گلوبال نیوز، کاوه شهروز، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر و رضا بنایی، تاجر ساکن تورنتو و رئیس سابق کنگره ایرانی-کانادا، می‌گویند که جزییات تحقیقات اخبار جهانی در مورد پولشویی در صرافی‌های تورنتو بحرانی را پررنگ کرده که از قبل در جامعه ایرانی وجود داشت.

تحقیقات نشان داد که یک نیروی پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا به نام کامرون اورتیس، متهم به فروش نقشه‌های عملیات پلیس کانادا به شبکه جنایی فراملی الطاف خانانی، که پولشویی می‌کند و با با سازمان‌های تروریستی خارجی و رژیم ایران ارتباط دارد.

شبکه جهانی خانانی شامل تعدادی از معامله‌گران ارز تورنتو است و سالانه میلیاردها دلار برای کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر و گروه‌های تروریستی از جمله حزب‌الله پولشویی کرده است.

شهروز می‌گوید: «سالهاست كه فعالان تلاش كرده‌اند توجه مقامات كانادايي را جلب كنند كه پول‌هایی به كشور سرازیر مي‌شود و مردم در معرض تهديد هستند.»

او اظهار امیدواری کرد که (پرونده اورتیس) به این نتیجه منجر شود که جدی بودن بحران معلوم شود: «جامعه ایرانی باید در برابر شبکه‌های بین‌المللی پولشویی و تروریستی که با ایران ارتباط دارند محافظت شود.»

اورتیس به اتهامات متعدد مربوط به امنیت اطلاعات در دادگاه محاکمه می‌شود. وكیل وی به درخواست‌های مكرر گلوبال‌نیوز برای مصاحبه پاسخ نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنایی می‌گوید که پلیس کانادا و آژانس درآمد این کشور باید با «رشد قارچ‌گونه صرافی‌ها» و معاملات مشکوک در تورنتو مقابله کنند: «من نگران حجم انتقال ارز از ایران و بدون نظارت دولت كانادا هستم. از آنجا که می دانیم اقتصاد ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (در ایران) کنترل می‌شود و از بسیاری جهات پولهای جنایتکارانه به اقتصاد ایران نفوذ می کنند."

منابعی از جمله گری کلمنت، متخصص مبارزه با پولشویی معتقدند که از سال ۲۰۱۰ که تحریم‌های بانکی بین‌المللی علیه ایران اعمال شد، تورنتو به یک مجرای مهم برای بانکداری زیرزمینی از طریق خاورمیانه تبدیل شده است. صرافی‌ها به رژیم ایران کمک می‌کنند تا از تحریم‌هایی که معاملات بانکی بین المللی را محدود می‌کند ، دور بزند.

یکی از صرافان تورنتو که از تحقیقات پلیس کانادا در این زمینه اطلاع دارد، گفت که قبل از سال ۲۰۱۰، فقط حدود پنج صرافی در جامعه ایرانیان تورنتو وجود داشت. به گفته او، اکنون در چندین بلوک خیابان استیلز و خیابان یونگ در تورنتو، بیش از ۷۰ صرافی وجود دارد. این همان محلی است که پلیس کانادا در سال ۲۰۱۶ به صرافی فرزام مهدی‌زاده حمله کرد. مهدی زاده به اتهام پولشویی یکصد میلیون دلاری در مونترال و تورنتو به یک سال متهم شد.

بیشتر از اقتصاد