رکوردشکنی در ارسال لیزر به فضا

دانشمندان امیدوارند با استفاده از فناوری جدید قدمی به رمزگشایی از معمای زمان نزدیک شوند

این پیشرفت جدید به‌معنای آن است که سیگنال‌های لیزر حالا می‌توانند بدون اختلال‌های ناشی از جو، از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال شوند- NASA TV / AFP

رکورد جهانی پایدارترین انتقال سیگنال لیزر از میان جو شکسته شد.

دانشمندان مرکز بین‌المللی تحقیقات اخترشناسی رادیویی (ICRAR) و دانشگاه استرالیای غربی (UWA) با استفاده از فناوری «پایدارسازی فاز» در کنار پایانه‌های نوری خود‌هدایت‌شونده پیشرفته خود، این رکورد را شکسته‌اند. 

بنجامین دیکس-ماتیوس، یک دانشجوی دوره دکترا در مرکز بین‌المللی تحقیقات اخترشناسی رادیویی و دانشگاه استرالیای غربی می‌گوید: «ما می‌توانیم آشفتگی‌های جوی را به‌صورت سه‌بعدی تصحیح کنیم. یعنی از چپ به راست، بالا به پایین، و بسیار مهم، در امتداد مسیرهای پروازی.» ماتیوس ادامه می‌دهد: «این به ما اجازه می‌دهد با حفظ کیفیت سیگنال‌های اصلی، سیگنال‌های لیزر بسیار پایدار به جو ارسال کنیم طوری که گویا جو متحرک از بین رفته و دیگر وجود ندارد.»

این پیشرفت به معنای آن است که سیگنال‌های لیزر می‌توانند بدون اختلال‌های ناشی از جو، از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال شوند؛ یعنی در مقایسه با آنچه که در حال حاضر داریم، داده‌های بیشتر، با بازدهی و بهره‌وری بیشتری می‌توانند بین ماهواره‌ها و زمین منتقل شوند. 

دکتر ساشا شِدیوی، محقق ارشد مرکز بین‌المللی تحقیقات اخترشناسی رادیویی و دانشگاه استرالیای غربی، می‌گوید: «فناوری ما می‌تواند در مقیاس بسیار بالا به افزایش سرعت انتقال داده‌ها از ماهواره‌ها به زمین کمک کند. نسل بعدی ماهواره‌های جمع‌آوری داده قادر خواهند بود اطلاعات بسیار مهم و حیاتی را سریع‌تر به زمین بفرستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایده دیگر این فناوری آن است که دقیق‌ترین روش موجود در جهان برای مقایسه جریان زمان بین دو مکان جداگانه به شمار می‌رود. دکتر شِدیوی می‌گوید: «اگر شما یکی از این پایانه‌های نوری را در زمین و دیگری را در یک ماهواره در فضا داشته باشید، می‌توانید درباره مبانی فیزیک شروع به  تحقیق کنید. هرچیزی، از آزمودن نظریه نسبیت عام اینشتین گرفته که می‌شود آن را دقیق‌تر از قبل آزمود، تا کشف این‌که آیا متغیرهای ثابت‌ فیزیک با گذشت زمان تغییر می‌کنند، یا نه.» 

این فناوری همچنین می‌تواند در علوم زمینی و ژئوفیزیک نیز مورد استفاده قرار گیرد، طوری که ماهواره‌ها بتوانند بررسی کنند منابع آب زمین چگونه با گذشت زمان تغییر می‌کنند و یا این‌که به دنبال ذخایر زیرزمینی بگردند. 

فناوری پایدارسازی فاز، اساسا برای انطباق و هماهنگ‌سازی زمانی در سیگنال‌‌های تلسکوپ‌ آرایه کیلومترمربعی (KSA) طراحی و ساخته شده بود؛ تلسکوپی چندین میلیارد دلاری که قرار است از سال ۲۰۲۱ در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته شود.

نتایجی که محققان به دست آورده‌اند با عنوان «انتقال نقطه به نقطه فرکانس‌های نوری تثبیت‌شده ه با فناوری اپتیک فعال» در مجله علمی «نیچر کامینیوکیشنز» منتشر خواهد شد. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی