لیزر فضایی اینترنت ۱۰۰ مگابیتی تحویل زمین خواهد داد

شبکه ماهواره‌های شرکت اسپیس‌اکس انتقال سریع داده‌ها را با موفقیت آزمایش کرد

ایلان ماسک بنیان‌گزار شرکت اسپیس‌ایکس- Saul Martinez/Getty Images/AFP

طبق اعلام شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک، در طرح این شرکت مبنی بر راه‌اندازی اینترنت در تمام نقاط زمین از طریق ماهواره استارلینک، از «لیزرهای فضایی» استفاده خواهد شد.

در جریان راه‌اندازی آخرین ماهواره‌های استارلینک در روز پنج شنبه، مهنس ارشد اسپیس‌اکس، کیت تایس، فاش ساخت که این شرکت آزمایش انتقال داده‌ها بین ماهواره‌ها را با سرعت بالاتر ۱۰۰ مگابیت در ثانیه با موفقیت پشت سر گذاشته است.

بدین ترتیب، فرض بر این است که شبکه ماهواره‌ای قادر خواهد بود با سرعتی مشابه با زمین ارتباط برقرار کند و به کاربران نواحی دور اینترنتی تحویل دهد که سرعت آن سه برابر بیشتر از میانگین سرعت بارگذاری شبکه ۵ جی در بریتانیا خواهد بود.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ ماهواره استارلینک در مدار نزدیک به زمین در گردش هستند که قرار است دستکم ۱۱ هزار ماهواره دیگر یا بیشتر برای پوشش جهانی پرتاب شوند.

در بیانیه پرتاب استارلینک آمده است:«استارلینک با سرعتی که بسیار بالاتر از اینترنت ماهواره‌ای سنتی است، و با در اختیار داشتن شبکه‌ای جهانی که به قیدهای زیرساخت‌های روی زمین محدود نیست، اینترنتی فوق سریع به مناطق دورافتاده تحویل خواهد داد.»

اسپیس‌اکس گفته است که تا پایان سال خدماتش را در آمریکای شمالی و کانادا ارائه خواهد داد و پس از آن، «پوشش جهانی برای تمام جمعیت دنیا را در سال ۲۰۲۱» به سرعت آغاز خواهد کرد.

مردم روی زمین قادر خواهند بود با یک گیرنده شخصی امواج را دریافت کنند و به شبکه متصل شوند.

آزمایش‌های اولیه این فناوری سرعت دریافت را چیزی بین ۱۱ تا ۶۰ مگابیت در ثانیه تخمین زده‌اند. سرعت ارسال هم بین ۵ تا ۱۸ مگابیت بوده است. هنوز روشن نیست که اسپیس‌اکس در این شبکه از لیزر استفاده کرده باشد، ولی سرعت ارسال و دریافت با پیوستن ماهواره‌های بیشتر به مجموعه استارلینک بالاتر خواهد رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت، در پرونده اولیه خود با کمیته ارتباطات فدرال، گفته است که شبکه فضایی‌اش می‌تواند به سرعتی تا ۱ گیگابیت در ثانیه برسد، که ۱۰ برابر سریع‌تر از سرعت معمول ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است.

 خانم تایس گفت: «البته شبکه ما در حال توسعه است و به مرور با افزودن امکانات بیشتر، ظرفیت کامل شبکه را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.»

اسپیس‌اکس به خاطر شبکه استارلینک خود مورد انتقاد بوده است و برخی ستاره‌شناسان معتقدند که وجود این ماهواره‌ها، دید آسمان در شب را دچار اختلال می‌کند.

گزارشی که اخیرا از سوی کارگاه «برج ماهواره ۱» منتشر شد، هشدار داده است که شبکه استارلینک می‌تواند مشاهدات نجوم نوری و مادون قرمز روی زمین را دستخوش تغییرات بنیادین کند و مانع از پیشرفت‌های علمی شود.

در این گزارش که هفته گذشته منتشر شد، آمده است: «با وجود ده‌ها هزار ماهواره در مدار نزدیک به زمین، عملا هیچ راه‌حلی نمی‌تواند تأثیر قطار ماهواره‌ها را روی برنامه‌های علمی نسل آینده تجهیزات نوری نجوم، کاملا برطرف کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی