دولت بایدن فروش سلاح به عربستان و امارات را به طور موقت، تعلیق کرد

«دلجویی از آیت‌الله آغاز شد»

مقامات آمریکایی می‌گویند بازبینیی قراردادهای دولت قبل در دولت جدید امری غیرمعمول نیست-POOL/ Getty Images via AFP

دولت بایدن در جریان بازبینی میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی مصوب در دولت دونالد ترامپ، فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به طور موقت تعلیق کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این بازبینی شامل فروش جت‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی و مهمات هوشمند به عربستان سعودی است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها در مورد این قراردادهای تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده بودند. تام کاتن، سناتور جمهوریخواه که همواره از موضع قاطعانه علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کند در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دلجویی از آیت‌الله آغاز شد.»

مقامات آمریکا می‌گویند بازبینی قراردادهای تسلیحاتی دولت قبل در دولت جدید اقدامی غیرمعمول نیست و باوجود این وقفه بسیاری از نقل و انتقال‌های مالی در نهایت انجام خواهد شد.

فوربس به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که رئیس‌جمهور قصد دارد برخی از این قراردادها را مورد بازبینی قرار دهد و این اقدامی متداول در دولت جدید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت امارات متحده عربی در واشینگتن در واکنش به این گزارش اعلام کرد که امارات بازبینی ایین قراردادها را در دولت بایدن پیش‌بینی می‌کرده و در حال کار با دولت بایدن است.

کاخ سفید و سفارت عربستان هنوز در این زمینه موضع‌گیری نکرده‌اند.

به گزارش فوربس، ارزش قرارداد تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان سعودی که ماه گذشته به امضاء رسید، ۴۸۷ میلیون دلار برآورد می‌‌شود. این قرارداد شامل فروش ۷ هزار و ۵۰۰ بمب هوشمند به ارتش عربستان است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز فروش ۵۰ جنگنده اف-۳۵ را به کنگره اطلاع‌ داده بود.