راه‌اندازی ایستگاه‌های عمومی چوب اسکی در فنلاند

این شهر سعی دارد انتشارات گازهای گلخانه‌ای را در بخش حمل‌ونقل کاهش دهد

اجرای برنامه‌ موسوم به اسکی شهری، قرار است تا مردم را ترغیب کند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، با اسکی، در شهر جابه‌جا شوند - Jussi Nukari / Lehtikuva / AFP

شهری در فنلاند، اولین طرح ایستگاه‌های عمومی چوب اسکی شهری در جهان را به اجرا گذاشته است.

لاهتی، شهری در جنوب این کشور، در حال اجرای برنامه‌ای موسوم به اسکی شهری (City Skis) است تا مردم محلی را ترغیب کند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، با اسکی، در شهر جابه‌جا شوند.

این ابتکار، از ایده ایستگاه‌های دوچرخه‌ درون شهری، الهام گرفته است.

این کار بخشی از یک برنامه ‌بزرگتر برای کاهش گازهای کربنی در این شهر، با عنوان پایتخت سبز اروپا در سال جاری است.

سارا وارامو، مدیر برنامه پایتخت سبز اروپا در شهر لاهتی می‌گوید: «ایستگاه‌های چوب اسکی شهری مانند ایستگاه‌های دوچرخه کار می‌کند. چوب‌های اسکی را می‌توان از یک ایستگاه، قرض گرفت و در ایستگاه دیگر پس داد.»

«ما امیدواریم که ایستگاه‌های چوب اسکی‌ بتواند در سردترین فصل سال، باعث شادی و تفریح مردم محلی شود. همچنین هدف ما این است که سفر‌های شهریِ بدون ایجاد آلودگی را ترویج کنیم.»

«به عنوان پایتخت سبز اروپا و پایتخت غیررسمی اسکی در فنلاند، می‌خواهیم از فصل زمستان نهایت بهره‌برداری را بکنیم. می‌خواهیم مردم را تشویق کنیم انتخاب‌های بهتری، متناسب با موضوع تغییرات اقلیمی داشته باشند.»

در هر سه ایستگاه، چوب اسکی وجود دارد؛ دو ایستگاه در مرکز شهر و یک ایستگاه در نزدیکی استادیوم اسکی سالپاسلا (Salpausselä) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاهتی، هفت بار میزبان مسابقات جهانی اسکی نوردیک فدراسیون بین‌المللی اسکی بوده است و در حال حاضر ۱۸۰ کیلومتر مسیر اسکی صحرانوردی دارد. این یعنی مردم محلی می‌توانند به راحتی با اسکی رفت‌وآمد کنند.

مسیرهای اسکی جدید دیگری نیز برای حمایت از این طرح، در مرکز شهر ایجاد شده است.

این شهر سعی دارد انتشارات گازهای گلخانه‌ای را در بخش حمل‌ونقل کاهش دهد. مسیرهای دوچرخه، در حال بهبود است و به‌طور مداوم از برف، پاکسازی می‌شود. شهر اتوبوس‌های برقی دارد. به ساکنان شهر توصیه می‌شود اپلیکیشنی را در تلفن همراه خود برای رصد کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای در نتیجه فعالیت‌های روزمره‌ خود، نصب کنند.

طرح دوچرخه‌های شهری نیز برای اواخر امسال، در دست اجرا است.

آنا هوتونن، مدیر پروژه حمل‌ونقل پایدار می‌گوید: «ما شاهد یک تقاضای عمده برای دوچرخه‌های شهری بوده‌ایم. به عنوان شهری که به طور سنتی مرکز اسکی بوده است، می‌خواستیم سال خود را به عنوان پایتخت سبز اروپا، با آغاز طرح سرگرمی روی پیست‌های اسکی در میدان شهر آغاز کنیم.»

لاهتی تا کنون توانسته است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به ۷۰ درصد کمتر از سال ۱۹۹۰ کاهش دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی