بوریس جانسون، در مقابل گوی و میدان

نوبت وفای به عهد سرسخت‌ترین طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فرا رسید

Victoria Jones / POOL / AFP

بوریس جانسون، از امروز به طور رسمی کار خود را در دفتر نخست وزیری بریتانیا شروع می‌کند. بر طبق قوانین و عرف بریتانیا، نخست وزیر از طرف بالاترین مقام سلطنت، مسئولیت اداره کشور را به عهده می‌گیرد. به همین منظور بوریس جانسون امروز بعد ازظهر با اسکورت رسمی به کاخ باکینگهام رفت تا ملکه الیزابت دوم را ملاقات کند. در این ملاقات رسمی، ملکه که در اصل مسئولیت اداره کشور بریتانیا و حفاظت از مردم را دارد این وظیفه را به نخست وزیر تنفیذ می‌کند. هر چند سال‌ها است این موضوع فقط حالت نمادین دارد و در حقیقت خانواده سلطنتی در اداره کشور دخالت نمی‌کنند. در ملاقات امروز که حدود نیم ساعت به طول انجامید، ملکه الیزابت دوم حکم نخست وزیری  بوریس جانسون را به او تنفیذ کرد.

کمی پیش از آقای بوریس جانسون، خانم ترزا مِی برای آخرین بار به دیدن ملکه الیزابت دوم رفت تا رسما استعفای خود را به او تقدیم کند. او پیش از دیدار با ملکه، آخرین سخنرانی خود را در مقابل دفتر نخست وزیری در خیابان داونینگ ایراد کرده بود. او به آینده‌ بریتانیا اشاره کرد که همه در جهت بهترکردن آن باید کوشا باشند و همچنین گفت امیدوار است هر دختری در بریتانیا که او را تماشا می‌کند، به یاد داشته باشد که می‌تواند روزی سومین نخست وزیر بریتانیا شود. دست آخر خانم ترزا می در آخرین سخنرانی خود هم رقیبش از حزب کارگر، جرمی کوربین را بی نصیب نگذاشت و به او پیشنهاد کرد که از مقام خود کناره گیری کند. او گفت به عنوان کسی که از رهبری حزبش استعفا کرده و کار درستی انجام داده به او هم همین کار را پیشنهاد می‌کند. همچنین، دیدار او با ملکه در راه برگشت با حواشی همراه شد. او که با اسکورت رسمی و پلیس همراهی می‌شد ناگهان با صفی از معترضان برخورد کرد که راه را بر او و همراهانش بستند؛ آنها لباس‌های قرمزی به تن داشتند و شعارهایی هم در ارتباط با مسئله گرمایش کره زمین و محیط زیست، سر می‌دادند. بلافاصله پلیس آنها را متفرق کرد و او توانست پس از گذر از آنها امروز عصر را احتمالا با آرامش بیشتری بگذراند. هر چند خانم ترزا می، به عنوان نماینده مجلس عوام همچنان به کار سیاسی خود ادامه خواهد داد.

همان گروه معترض به گرمایش کره زمین، در مسیر بوریس جانسون به دفتر نخست وزیری، راه را برای لحظاتی بر او هم بستند تا شاید نخست وزیر جدید بداند که از همین ابتدای کار باید به فکر مسایل محیط زیستی هم باشد.

آقای بوریس جانسون که حالا رسما بعد از دیدار با ملکه نخست وزیر بریتانیا شده، در مقابل دفتر محل کارش به سخنرانی پرداخت. او صحبت خود را از مهم‌ترین دغدغه روز، برگزیت شروع کرد و ضمن اینکه مجددا به مواضع خود برای خروج بریتانیا در پایان ماه اکتبر پافشاری داشت، به آینده‌ی بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا هم اشاره کرد. او گفت که باید به فرصت‌های پیش رو بیش از تهدیدها امیدوار باشیم و بدون اشاره به شخص خاصی از مواضع کسانی که با تردید و بدبینی و یاس به مسائل کشور نگاه می‌کردند، انتقاد کرد. آقای بوریس جانسون که همیشه از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دفاع می‌کرده است، اینک فرصت آن را یافته که گوی و میدان را به طرفدارانش نشان دهد. او در سخنرانی امروز خود به بهبود وضع بهداشت همگانی و تحصیلات و کاهش مالیات‌ها اشاره کرد و به این صورت به وعده‌های انتخاباتی خود تاکید ورزید.

درِ ساختمان شماره ۱۰، خیابان داونینگ، دفتر نخست وزیری، به روی او گشوده شد و بوریس جانسون در حالی که حاضرین او را تشویق می‌کردند پا به محل کار جدیدش گذاشت. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که این صدای کف و سوت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بیشتر از جهان