کره جنوبی تیرهای اخطار به سوی یک جت روسیه شلیک کرد

سئول می‌گوید هواپیمای روسی هواپیمای نظامی چین را همراهی می‌کرد

HANDOUT / South Korean Defence Ministry / AFP

کره جنوبی می‌گوید نیروی هوایی این کشور تیرهای اخطار به سوی یک جت روسیه که روز سه شنبه دوبار حریم هوایی‌اش را نقض کرد شلیک کرده است.

وزارت دفاع کره جنوبی گفت سه جت روسی دو هواپیمای نظامی چینی را همراهی می‌کردند، که یکی از آنها وارد حریم هوایی کره جنوبی شد. این نخستین بار است که یک هواپیمای روسی به چنین عملی دست می‌زند.

یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی گفت جت‌های جنگنده کره جنوبی در مقام پاسخگویی برآمدند و پس از شلیک تیرهای اخطار، جت روسی از منطقه خارج شد. اما این هواپیما بازگشت و حریم هوایی کره جنوبی را دوباره نقض کرد. او افزود جت‌های جنگنده کره جنوبی دوباره تیرهای اخطار شلیک کردند.

مقامات وزارت دفاع کره جنوبی گفتند هر سه جت روسی و هواپیماهای چینی وارد حریم دفاع هوایی کره جنوبی شدند -- این حوزه حریم فراتر از فضای هوایی سرزمینی کره است و در آن، برای مقاصد امنیت ملی، هواپیماها ردگیری می‌شوند.

کره جنوبی گفت قصد دارد مقامات سفارت‌های روسیه و چین را فراخواند و رسما به آنها اعتراض کند.

این نخستین بار است که چنین حادثه‌ای بین کره جنوبی و روسیه روی می‌دهد، ولی هواپیماهای چینی در گذشته هم وارد حوزه هوایی کره جنوبی – ADIZ- شده‌اند.

نقض حریم هوایی بر فراز جزیره دوکدو صورت گرفت – جزیره‌ای که در اشغال کره جنوبی است و ژاپن نیز، که آن را تاکشیما می‌نامد، ادعای مالکیت آن را دارد.

در بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی گفته شده: «ارتش کره جنوبی به عمل تاکتیکی شامل پرتاب منور، و شلیک تیر اخطار دست زد.»

هواپیمای روسی حریم هوایی کره جنوبی را ترک کرد، اما حدود بیست دقیقه بعد دوباره وارد آن شد، و موجب شد نیروی هوایی کره جنوبی تیر اخطار دیگری شلیک کند.

وزارت دفاع کره گفت هواپیماهای کره جنوبی «به‌گونه‌ای عادی» به تجاوز پاسخ دادند، اما جزییات بیشتری ارائه نداد.

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه گفت نیروهای هوایی روسیه و چین «قلمروهوایی کشورهای دیگر را نقض نکردند.»

وزارت خارجه چین گفت حوزه دفاع هوایی کره جنوبی، حریم هوایی داخلی نیست، و تمام کشورها از آزادی حرکت در آن برخوردار هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان