ایران هسته‌ای و ترکیه در دستور کار اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا امیدوار است که ایالات متحده و دولت جدید آن به توافق هسته‌ای بازگردد

اتحادیه اروپا خواهان بازگشت بدون‌قیدوشرط ایران به برجام شده است - François WALSCHAERTS / AFP

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه، علاوه بر موضوعات اصلی جلسه در بروکسل، درباره پرونده هسته‌ای ایران و روابط با ترکیه نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

العربیه به نقل از یک دیپلمات اروپایی می‌نویسد که این اتحادیه از ایران خواسته تا بدون قیدوشرط به برجام بازگردد. او با اشاره به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا به بازگشت ایالات متحده و دولت جدید آن به توافق امیدوارند، توضیح داد که چارچوب هسته‌ای تنها چارچوب مذاکره برای توافق است.

به جز مسئله ایران، تنش‌های بین ترکیه و یونان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

روز شنبه، نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان تأکید کرد که کشورش با حسن‌نیت و با روشی سازنده و نه تحریک‌آمیز در حال گفتگو با ترکیه است؛ او درعین‌حال تأکید کرد که حاکمیت یونان قابل بحث نیست.

وزیر امور خارجه یونان اضافه کرد: «امیدواریم که مذاکرات منجر به کاهش تنش شود و طرف ترک نیز با روشی مشابه در مذاکرات شرکت کند.»

هم‌زمان، وزیر دفاع ترکیه، خلوصی آکار، اعلام کرد که آن کشور انتظار دارد یونان به حقوقش در دریای اژه و شرق مدیترانه احترام بگذارد و از اقدام‌هایی که ممکن است باعث سوءتفاهم شود، خودداری کند. او گفت: «امیدواریم که در چارچوب حقوق ، قانون و عدالت به راه‌حلی برای اختلاف‌ها با یونان برسیم.»

پس از اکتشاف گاز در شرق مدیترانه، طی ماه‌های گذشته، تنش میان دو کشور بالا گرفت، اما به‌تازگی پس از میانجیگری ناتو و اتحادیه اروپا و با تلاش آلمان، روابط دو کشور به آرامش نسبی رسیده و توافقی برای ازسرگیری مذاکرات دو طرف  صورت گرفته است.