اتحادیه اروپا ترکیه را به تحریم تهدید کرد

قبرس اقدامات ترکیه در مدیترانه را دزدی دریایی خوانده بود

تنش‌ها و تقابل با تحرکات و فعالیت‌های ترکیه پس از آن افزایش یافت که آنکارا اعلام کرد میدان گازی عظیمی در مدیترانه کشف کرده است- OZAN KOSE / AFP

اتحادیه اروپا، ترکیه را تهدید کرد که در صورت ادامه روند اکتشاف گاز طبیعی در شرق مدیترانه، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع خواهد کرد.

ترکیه و یونان بر سر خطوط مرزی در دریای مدیترانه اختلاف نظر دارند و از این رو یونان از اتحادیه اروپا خواست تا در برابر اقدامات و «طمع‌ورزی» ترکیه موضع بگیرد.

اعضای این اتحادیه هم نهایتا در نشستی در برلین، پایتخت آلمان، موضعی مشترک در این‌باره اتخاذ کردند. جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتقاد از «اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه» و «بستن باب گفت‌وگوی دیپلماتیک» توسط ترکیه، اعلام کرد که این اتحادیه در حال تدوین یک بسته تحریمی علیه آنکارا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه یونان نیز تحرکات ترکیه را تحریک‌آمیز خواند. پیشتر نیز قبرس فعالیت‌های ترکیه در منطقه ویژه اقتصادی این کشور را دزدی دریایی خوانده بود. قبرس و یونان در نشستی دوجانبه به بررسی شرایط منطقه و اقدامات ترکیه پرداختند.

سابقه تنش‌های بین یونان و ترکیه طولانی است. از این رو آنکارا به همراه ناو اکتشافی «اوروچ»، یک ناو نظامی نیز اعزام کرده است.

تنش‌ها و تقابل با تحرکات و فعالیت‌های ترکیه پس از آن افزایش یافت که آنکارا اعلام کرد میدان گازی عظیمی در مدیترانه کشف کرده است. یونان مدعی است که این میدان داخل مرزهای این کشور است. اما ترکیه ادعای یونان را رد می‌کند و آن را داخل خاک خود می‌داند.

اخیرا یونان با مصر در توافقنامه‌ای خطوط مرزی دو کشور را ترسیم کردند. ترکیه به مصر هشدار داده که بیش از حد نیروهای نظامی ترکیه را دست‌کم گرفته است.

بیشتر از جهان