نخست‌وزیر بریتانیا درپی دستیابی هرچه سریع‌تر به توافق تجارت آزاد با آمریکا

نخستین تماس تلفنی بوریس جانسون و جو بایدن پس از تحلیف رییس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا

نخست‌وزیر بریتانیا شنبه‌شب در تماسی تلفنی به بایدن تبریک گفت و با او درباره احیای اقتصاد از آسیب‌های کووید-۱۹ گفت‌وگو کرد- Dominic Lipinski / POOL / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، برای نخستین‌بار پس از مراسم تحلیف، با جو بایدن، رییس جمهوری جدید ایالات‌متحده، گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری بریتانیا صادر کرده، نخست‌وزیر بریتانیا شنبه‌شب در تماسی تلفنی به آقای بایدن تبریک گفته است. او در این گفت‌وگو، موضوع دستیابی «هرچه سریعتر» به توافق تجارت آزاد بین ایالات‌ متحده آمریکا و بریتانیا را نیز مطرح کرده است.

بوریس جانسون بعد از این مکالمه در توییتر نوشت: «صحبت امشب با رئیس‌جمهور جو بایدن عالی بود. مشتاقانه منتظر تعمیق اتحاد دیرین بین دو کشورم و درعین حال، به‌سوی بازسازی و ترمیم پایدار و سبز بعد از لطمه‌های ناشی‌از کووید-۱۹ حرکت می‌کنیم.»

بنابر اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، آقای جانسون به آقای بایدن به‌دلیل لغو تصمیمات سلف خود، دونالد ترامپ و بازگشت آمریکا به پیمان تغییرات آب‌وهوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت، «صمیمانه تبریک» گفته است. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت: «نخست‌وزیر از اقدام فوری رئیس‌جمهور بایدن برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و تعهد در به صفررساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ تقدیر کرد. رهبران بریتانیا و ایالات‌‌متحده  با اتکا بر پیشینه دیرین همکاری در امور امنیتی و دفاعی، بار دیگر بر تعهد‌هایشان در پیمان ناتو و ارزش‌های مشترک خود در ترویج حقوق بشر و پاسداری از مردم‌سالاری تاکید کردند.»

او با اشاره به گفت‌وگوی انجام شده درباره مزایای پیمان تجارت آزاد بین دو کشور، بر قصد نخست‌وزیر بریتانیا برای رفع هر چه سریع‌تر مشکلات تجاری موجود تاکید کرد و افزود: «رهبران دو کشور مشتاقانه منتظرند تا با فراهم‌ آمدن شرایط مناسب، هرچه زودتر حضوری با هم دیدار کنند. آنان در سال پیش رو، در چارچوب گروه هفت، گروه ۲۰ و نشست تغییرات آب‌وهوایی ۲۰۲۱سازمان ملل با یکدیگرهمکاری خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، آقای بایدن در این گفت‌وگو از «قصد خود برای تقویت روابط خاص» بین بریتانیا و ایالات‌متحده و «پویاسازی بیشتر پیوندهای این دو کشور دو سوی اقیانوس اطلس»، ازجمله  تقویت حمایت واشینگتن از ناتو، سخن گفته است.

آقای بایدن گفته است که  برای همکاری با آقای جانسون در نشست آینده گروه هفت آمادگی دارد و دو کشور باید «هماهنگی در اولویت‌های مشترک خط‌‌مشی خارجی به‌ویژه در برابر چین، ایران و روسیه» را حفظ کنند.

آقای جانسون در تلاش است بر دیدگاهی که رابطه صمیمانه‌ او با آقای ترامپ و سخنان قبلی‌اش در مورد باراک اوباما را به‌معنی اختلاف‌نظر با رییس جمهوری جدید آمریکا تلقی می‌کند، خط بطلان بکشد. او در روزهای اخیر حاضر نشد در مورد «حساس» خوانده شدن رییس جمهورایالات‌متحده به «موضوع عدالت نژادی» و تصمیم او برای برداشتن مجسمه وینستون چرچیل از دفتر کاخ‌سفید اظهارنظر کند. او پیش‌تر  در سال ۲۰۱۶، برداشتن این مجسمه توسط آقای اوباما را «توهینی به بریتانیا» خوانده بود که به گفته او در«تبار کنیایی» اوباما و نفرت اجدادی از امپراتوری بریتانیا ریشه داشته است.

 بایدن که قبلا  جانسون را «از لحاظ جسمانی و روانی شبیه ترامپ» خوانده بود، روز جمعه با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رییس‌جمهوری مکزیک، نیز تلفنی صحبت کرده است.

© The Independent