خروج مجسمه چرچیل از دفتر کاخ سفید به دستور بایدن

دولت بریتانیا این مجسمه را در سال ۲۰۰۱ به کاخ سفید هدیه داده بود

در سال ۲۰۱۷، هنگامی که دونالد ترامپ اداره کاخ سفید را در دست گرفت، مجسمه چرچیل را دوباره به دفتر بیضی‌شکل برگرداند - Brendan Smialowski / AFP

با مستقر شدن جو بایدن در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، ناظران به‌سرعت متوجه شدند که در تزیینات جدید، مجسمه نیم‌تنه وینستون چرچیل که دونالد ترامپ آن را به این اتاق بازگردانده بود، دوباره برداشته شده است.

این مجسمه که دولت بریتانیا آن را درسال ۲۰۰۱ به کاخ سفید امانت داده شده بود، مجسمه‌ای از سر و شانه چرچیل است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین، اولین رئیس‌جمهوری بود که پس از تحلیف خود، نیم‌تنه را از دفتر بیضی‌شکل خارج کرد. این اقدام، واکنش بوریس جانسون، شهردار وقت لندن، را در سال ۲۰۱۶ به همراه داشت. آقای جانسون که در آن زمان در رهبری رفراندوم خروج  بریتانیا از اتحادیه اروپا فعال بود، در مقاله‌ای برای روزنامه سان، برداشتن مجسمه چرچیل را «بی‌حرمتی به بریتانیا» توصیف کرد. وی نوشت: «برخی گفتند كه این نمادی از بی‌علاقگی آبا و اجدادی رئیس‌جمهور نیمه‌كنیایی به امپراتوری بریتانیا است که چرچیل مدافع سرسخت آن بود.»

آقای اوباما در پاسخ به این اظهارات گفت که او نیم‌تنه چرچیل را با مجسمه مارتین لوتر کینگ جایگزین کرده و آن را در خارج از «اتاق معاهده» در بخش خصوصی کاخ سفید گذاشته است. اوباما در پاسخ به جنجال آقای جانسون گفت این که وی به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور آفریقایی-‌آمریکایی، در دفتر کار خود یک نیم‌تنه از مارتین لوتر کینگ داشته باشد، «موجه» است.

این اختلافات در حالی بروز کرد که تنش‌‌ها بر سر اظهارات آقای اوباما درباره کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اوج گرفته بود. آقای اوباما گفته بود که ترجیح می‌دهد بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند. وی اظهار داشت که  یک توافق تجارت آزاد بین دو کشور، در اولویت امریکا نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ که در سال ۲۰۱۷ کاخ‌سفید را در دست گرفت، دوباره نیم‌تنه را به دفتر بیضی‌شکل بازگرداند.

روز چهارشنبه، آقای بایدن بار دیگر همگام با انتخاب سلف دموکرات خود، نیم‌تنه را از دفترش خارج کرد. دفتر بیضی‌شکل آقای بایدن اکنون با مجسمه‌های قهرمانان حقوق مدنی نظیر کینگ، رابرت کندی، رُزا پارک و سزار چاوز و همچنین الینور روزولت بانوی اول سابق، تزیین شده است. آقای بایدن همچنین بر دیوارهای دفتر کار خود پرتره بزرگ فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور سابق و نقاشی‌های چهره از توماس جفرسون‌، الکساندر همیلتون‌، بنجامین فرانکلین و جورج واشنگتن را آویخته است.

آقای جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در واکنشی کاملا متفاوت از دیدگاه سال ۲۰۱۶ خود، گفته است که این تصمیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا است که بخواهد نیم‌تنه وینستون چرچیل را در دفتر بیضی‌شکل نگه دارد یا خیر. او در کنفرانس مطبوعاتی روزانه گفت: «دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، دفتر خصوصی رئیس‌جمهور است و این رئیس‌جمهور است که باید آن را به دلخواه خود تزیین کند.»

در پی مرگ جورج فلوید در ماه مه سال ۲۰۲۰، ایالات‌متحده و بریتانیا هر دو هفته‌ها ناآرامی مدنی را شاهد بودند. معترضان در اعتراض به بی‌عدالتی نژادی، ارزیابی میراث فرهنگی را خواستار شدند. در جریان اعتراضات، مجسمه وینستون چرچیل در میدان پارلمان در لندن بارها مورد حمله خرابکاران قرار گرفت.

برخی با انتقاد از «خرابکاری‌های احمقانه» آن را «شرم‌آور» خواندند اما منتقدان مجسمه چرچیل، آن را بنای یادبود استعمار بریتانیا می‌دانستند. این هیاهوها مقامات هر دو کشور را وا داشت تا در بعضی موارد مجسمه‌های بحث‌برانگیز شخصیت‌های مرتبط با استعمار یا تجارت برده را از میان برچینند.

© The Independent

بیشتر از جهان