واکنش‌ها به دستگیری کاوه لطف‌الله افراسیابی در آمریکا

اتهام افراسیابی فعالیت بدون مجوز و ثبت نشده به نفع حکومت جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است

کاوه لطف‌الله افراسیابی بارها در رسانه‌های آمریکایی و ایرانی خارج از کشور حاضر شده بود - عکس از سی‌ان‌ان

روز سه‌شنبه هفته گذشته دادگستری آمریکا اعلام کرد که  یک شهروند ایرانی مقیم ایالات متحده به اتهام فعالیت بدون مجوز و ثبت نشده به نفع حکومت جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است. براساس این خبر کاوه لطف‌الله افراسیابی که با نام لطف‌الله کاوه افراسیابی نیز شناخته می‌شود، روز دوشنبه در منزل خود در واترتاون ایالت ماساچوست بازداشت شد.

طبق بیانیه‌ای که وزارت دادگستری منتشر کرد لطف‌الله افراسیابی شهروند دوتابعیتی قوانین آمریکا را نقض کرده و بدون آنکه وزارت دادگستری آمریکا را مطلع کند برای یک دولت خارجی و با هدف ترویج مواضع و رویکرد سیاسی حکومت ایران، فعالیت می‌کرده است. 

همچنین در گزارش منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا آمده است که افراسیابی به طور مخفیانه به استخدام نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در آمده و با فشار بر مقام‌های آمریکایی، کتاب‌ها و مقاله‌هایی را برای پیشبرد دیدگاه جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

بازداشت این چهره نزدیک به جمهوری اسلامی که بارها با حضور جنجال‌برانگیز در رسانه‌های تصویری بیرون از ایران حاضر شده بود، صراحتا مواضع جمهوری اسلامی ایران را ترویج می‌کرد. بسیاری از فعالان سیاسی خارج از کشور با آگاهی از مواضع  لطف‌الله افراسیابی او را مشخصا حافظ منافع سیاسی حکومت جمهوری اسلامی می‌دانستند که سالیان سال در آمریکا مشغول فعالیت به نفع حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

پس از دستگیری  لطف‌الله افراسیابی واکنش‌های زیادی به دلیل بازداشت این شهروند ایرانی در ایران و آمریکا صورت گرفت؛ از نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گرفته تا تحلیل‌گران نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی. 

تنها ساعاتی پس از این بازداشت بود که علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اتهامات مطرح شده علیه این شهروند ایرانی را رد کرد و گفت: «افراسیابی به عنوان مأمور نمایندگی فعالیت نداشته است و تنها به‌ عنوان استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل فعالیت داشته و در مورد مسائل بین‌المللی، مشورت‌هایی را به نمایندگی ایران ارائه داده و از همان ابتدا رابطه کاری او با ما کاملاً شفاف و باز بوده است.»

واکنش‌ها در ایران به این محدود نشد و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به بازداشت افراسیابی  ادعا کرد که «واشنگتن به گروگان‌گیری آشکار علیه اتباع ایرانی روی آورده است». 

خطیب‌زاده با بیان اینکه آقای افراسیابی استاد شناخته‌شده دانشگاه است که به اتهامات واهی بازداشت شده، گفت: «این چندمین باری است که آمریکا در کشورهای مختلف با ادعاهای بی‌اساس اقدام به ایجاد مشکل برای اتباع ایرانی می‌کند و دست به گروگانگیری می‌زند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران هم در گزارش‌های مختلفی تلاش کردند تا ابعاد این دستگیری را به نفع جمهوری اسلامی تغییر دهند. 

فواد ایزدی تحلیل‌گر اصول‌گرای نزدیک به حکومت ایران با بیان اینکه آمریکا نباید جرأت طرح مباحث حقوقی بشری را داشته باشد، به خبرگزاری فارس ادعا کرده بود: «هر کسی به هر نحوی از نظر فکری با بخشی از مواضع جمهوری اسلامی قرابت داشته باشد تحت فشار قرار گرفته و با آن برخورد می‌شود».

چند سال پیش بود که برخی رسانه‌های داخلی ایران ادعا کرده بودند که پلیس آمریکا مسائلی را برای افراسیابی به وجود آورده بود. در آن زمان افراسیابی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود «من دو بار ـ یک بار در دانشگاه بوستون و یک بار در دانشگاه ایالتی نیویورک ـ شغلم را به خاطر صحبت کردن در دفاع از فلسطینیان و انتقاد از اسرائیل در روزنامه نیویورک‌تایمز از دست دادم.» 

دستگیری برخی چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی که در خارج کشور زندگی می‌کنند بی‌سابقه نیست در سال ۱۳۹۶ احمد شیخ زاده، مشاور پیشین هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل، به دست اف‌بی‌آی در خاک آمریکا دستگیر شد و به دلیل آنچه که تخلف مالیاتی عنوان شد، به حبس محکوم شد. بعدتر اما نشریه اینترسپت در گزارشی مدعی شد که «نیروهای امنیتی آمریکا از احمد شیخ زاده خواسته بودند که با آنها همکاری کند و چون شیخ زاده نپذیرفته است به همین دلیل محکوم به زندان شده است. 

دادستان‌های آمریکا اما گفته بودند که  اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد احمد شیخ‌زاده مقدمات دیداری را بین یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا با حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، فراهم کرده بود.