نخستین اظهار نظرهای سیاستمداران ایرانی پس از انتخاب بوریس جانسون

شوخ طبعی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در مورد شباهت ظاهری ترامپ، جانسون و بهشتی

DYLAN MARTINEZ / POOL / AFP

سفیر ایران در بریتانیا از بوریس جانسون می‌خواهد تا در مواجهه با ایران از « سیاست کاهش تنش و بهبود روابط» استفاده کند.  

چند ساعت پس از آن‌که جواد ظریف وزیر خارجه ایران، نخست وزیر شدن بوریس جانسون را به او تبریک گفت، حمید بعیدی‌‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا نیز در یک پیام تبریک به آقای جانسون از نخست وزیر جدید این کشور خواست تا «فوری سیاست کاهش تنش و بهبود روابط» با تهران را پیگیری کند.

آقای بعیدی‌نژاد در توییتی نوشته است: «آقای بوریس جانسون نخست وزیر جدید ظاهرا تنها نخست وزیر انگلستان در ۴۰ سال گذشته است که این فرصت را داشته که از ج.ا.ایران دیدار نموده و مستقیما با مسئولین ارشد ایران گفتگو نماید. امیدواریم این تجربه به ایشان کمک نماید که انگلیس فوری سیاست کاهش تنش و بهبود روابط را پیگیری نماید».

در همین حال جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز با اشاره به تنش‌ها در روابط میان تهران و لندن گفته است: «ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد».

تنش‌ها میان تهران و لندن پس از توقیف یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروهای دریایی بریتانیا و  یک کشتی بریتانیایی، توسط نیروهای سپاه پاسداران، در تنگه هرمز بالا گرفته است. تهران و لندن همدیگر را مقصر افزایش تنش‌ها می‌دانند. دولت بریتانیا می‌گوید اقدامات تهران امنیت کشترانی را در تنگه هرمز مختل کرده است مقام‌های ایرانی اما می‌گویند که توقیف نفتکش بریتانیایی پاسخ همسان به یک «راهزنی دریایی» است.

خبر نخست وزیر شدن بوریس جانسون اما برای شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ایران دستاویزی برای شوخی و بذله‌گویی فراهم کرده است. کاربری با مقایسه آرایش موهای آقای جانسون با موهای سید محمد بهشتی شیرازی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران نوشته است: «حالا که بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس شده تو ایران هم باید محمد بهشتی رییس جمهور بشه».

هرچند تا رسیدن فصل کارزارهای انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران فرصت زیادی باقی مانده، اما کاربری در پای عکس آقای بهشتی نوشته است: «خوشگل موطلایی رییس جمهور مایی!».

بیشتر از جهان