واشنگتن در آماده‌باش

هم اکنون بیش از ده هزار تن از افراد گارد ملی وارد واشنگتن شده‌اند

در حالی که تنها یک روز به مراسم تحلیف بایدن باقی مانده، واشنگتن در وضعیت اضطراری قرار گرفته است - Rod LAMKEY / POOL / AFP

ساکنان شهر واشنگتن در خداحافظی‌هایشان عبارت «امن باشید» را به کار می برند، اما اشاره آنها به ویروس کرونا نیست. 

کل منطقه «نشنال مال» (بخشی از پارک ملی و پارک های موسوم به مموریال که در شرق آن ساختمان کنگره و در شمال آن کاخ سفید قرار دارد) در قرنطینه قرار گرفته است.

هم اکنون بیش از ده هزار تن از افراد گارد ملی وارد واشنگتن شده‌اند و قرار است تا روز چهارشنبه ده هزار نفر دیگر نیز به آن‌ها اضافه شوند.

تاکنون دو نفر به دلیل تلاش در متقاعد کردن ماموران برای عبور از پست های نگهبانی در «منطقه سبز» بازداشت شده‌اند، این منطقه برای حفاظت از جو بایدن رئیس جمهوری منتخب در نظر گرفته شده است. 

یکی از کسانی که بازداشت شد، دو تفنگ و ۵۰۰ گلوله در کامیونش حمل می‌کرد.

در حالی که تنها یک روز به مراسم تحلیف بایدن باقی مانده، واشنگتن در وضعیت اضطراری قرار گرفته است.

اعضای مجلس سنا تا روز سه شنبه که انتظار می رود لایحه استیضاح دونالد ترامپ را از طرف مجلس نمایندگان دریافت کنند، بر سر کارهایشان باز نخواهند گشت.

این لایحه روند استیضاح دیگری را برای آقای ترامپ آغاز می کند که طی آن متهم می‌شود عامل تهییج شورش مرگبار کنگره در روز ششم ژانویه بوده است. این رویداد موجب شده آژانس‌های امنیت فدرال و دولت‌های ایالتی سخت مراقب وقوع حوادث مشابه در طول این هفته باشند.

اداره پلیس فدرال (اف بی آی) در مورد احتمال اعتراض‌های مسلحانه در چند ایالت هشدار داده و به مراکز پلیس محلی گفته است در مورد احتمال تعبیه مواد منفجره در صندلی‌های کنگره‌‌های ایالتی خبردار باشند. دستکم ۱۹ تن از فرمانداران ایالات آمریکا از گارد ملی کمک خواسته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که هواداران افراطی آقای ترامپ معتقدند انتخابات از آنها «دزدیده» شده و خود را برای تظاهرات خیابانی آماده می‌کنند، آقای بایدن و تیمش خود را از این بحران امنیت ملی که از داخل بروز کرده دور نگاه داشته‌اند.  

رئیس جمهور جدید آمریکا توجه اصلی خود را به مقابله با همه‌گیری ویرس کرونا متمرکز کرده است، آن را بخاطر دارید؟ و اعضای ارشد تیم آقای بایدن متن برنامه کار او را در ۱۰ روز نخست ریاست جمهوری در کنگره منتشر کرده‌اند.  

نخستین برنامه کار آقای بایدن پیرامون چهار «بحران مرکب» در ایالات متحده دور می زند: بحران کووید، بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری، بحران اقلیمی و بحران برابری نژادی.

ران کلِین، رئیس ستاد کاخ سفید در تیم آقای بایدن در یک نامه غیر رسمی به کنگره می‌گوید: «رئیس جمهور منتخب بایدن در ۱۰ روز نخست ریاست جمهوری خود اقداماتی قاطع پیرامون این چهار بحران انجام می‌دهد و از دیگر لطمات غیرقابل جبران و اضطراری جلوگیری کرده و جایگاه آمریکا را در جهان احیا می‌کند.»  

هرچند آقای بایدن قصد دارد با صدور چند فرمان ریاست جمهوری به این بحران‌ها پرداخته و سیاست‌های دستگاه رهبری ترامپ را خنثی کند اما میداند تنها زمانی می ‌تواند در سیاست آمریکا تغییرات دائمی بوجود بیاورد که آن‌ها را در یک چارچوب قانونی قرار دهد. 

آقای بایدن در روز چهارشنبه، یعنی نخستین روز ریاست جمهوری‌اش، چند پیشنهاد از جمله لایحه فراگیر مرتبط با مهاجرت، بسته حمایت اقتصادی و لوایحی در مورد حقوق رای‌گیری، حداقل دستمزد و مبارزه با خشونت علیه زنان را تسلیم کنگره خواهد کرد.

© The Independent