حمایت قطر از مذاکره ایران و آمریکا و گفت‌و‌گو با کشورهای عربی

وزیر امور خارجه قطر پشتیبانی از مذاکره ایران و كره جنوبی برای آزادی کشتی توقیف‌شده را تایید کرد

عربستان سعودی اخیرا به محاصره اقتصادی قطر پایان داد- SAFIN HAMED / AFP

قطر می‌گوید حالا که کشورهای همسایه شروع به رفع اختلاف‌ها با یکدیگر کرده‌اند، زمان مناسبی برای گفت‌و‌گو با ایران است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه، در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ گفت: دولت کشور متبوعش «امیدوار بود که این اتفاق بیفتد و ما هنوز هم معتقدیم این اتفاق باید روی دهد».

وزیر خارجه قطر پیش‌تر خواستار نشستی بین رهبران شش عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران شده بود.

این اظهار نظر چند روز پیش از آغاز به کار جو بایدن به‌عنوان رییس جمهوری آمریکا مطرح می‌شود که وعده احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی را داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی درباره مذاکرات احتمالی بین ایالات متحده آمریکا و ایران گفت: «ما خواستار موفقیت در این مسیریم؛ می‌خواهیم شاهد توافق باشیم… هر کجا که اتفاق بیفتد، هر کسی که این مذاکره را انجام دهد، ما از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه قطر همچنین با تایید پشتیبانی کشورش از مذاکرات برای آزادی نفت‌کش کره جنوبی، گفت كه دولت آن کشور از مذاکرات جاری بین ایران و كره جنوبی برای اطمینان از آزادی نفتکش که سپاه پاسداران اوایل ماه جاری توقیف کرده است، حمایت می‌کند.

خبرگزاری کره‌جنوبی روز ۲۵ دی‌ماه خبر داده بود که این کشور برای آزادی آن نفتکش و خدمه آن، از قطر کمک خواسته است.

قطر به‌تازگی و پس از سه سال و نیم در مسیر بهبود روابط خود با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی حرکت می‌کند. همسایگان قطر در خلیج فارس آن کشور را متهم به حمایت از تروریسم و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی کرده بودند. اما در آخرین هفته‌های دولت دونالد ترامپ در آمریکا، توافقی بین عربستان سعودی و قطر برای پایان دادن به محاصره اقتصادی این کشور انجام شد و امیر قطر برای نخستین‌بار پس از پایان محاصره اقتصادی، به العلا، محل برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی پادشاه عربستان سعودی  سفر کرد.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که تهدید‌های ناشی از اقدام‌های جمهوری اسلامی در منطقه برای منافع کشورهای عربی، به روند حل اختلاف‌ها شتاب بخشیده است.