ریزش ۱۴ درصدی بورس ایران در پی دستور یک مقام دولتی

«بورس احتمال کاهش قیمت دلار را پیش‌خور کرده است»

کاهش شاخص بورس مربوط به‌احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت نرخ دلار تا قیمت ١٥ هزار تومان است - عکس از تجارت نیوز

روند کاهش شاخص بورس طی روزهای اخیر باعث شده تا سهام‌داران مجدداً نسبت به شرایط اعتراض کنند و خروج سرمایه از آن سرعت بیشتری بگیرد.  تنها در ۹ روز معاملاتی گذشته، شاخص کل بازار سرمایه حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.

برخی از ناظران بازار معتقدند ریزش بورس به دلیل تصمیمات و اتفاقات رخ‌داده در دولت بوده است. فردای روزی که وزیر صمت تصمیم گرفت قیمت شمش فولاد را کاهش دهد، بازار سرمایه وارد فاز منفی شد.

در همین زمینه فارس گزارش داد که از روز سه‌شنبه که تصمیم وزارت صمت مبنی‌بر کاهش قیمت شمش فولاد اعلام شده است و نوشت: «بازار سرمایه هنوز نتوانسته واکنش درستی به تصمیمات دولتی ها نشان دهد. بعضی ناظران بازار معتقدند ریزش بورس در مردادماه و در دی ماه، به دلیل تصمیمات و اتفاقات رخ داده در دولت بوده است.»

این قبیل تصمیمات دستوری و ناگهانی، باعث شده تا سهام‌داران خرد در این مدت اعتماد خود را به بازار سرمایه از دست بدهند. افزایش میزان خروج پول حقیقی و کاهش حجم خرید سهام‌داران حقیقی در هفته گذشته نشانه این مسئله است.

در این راستا، در روز سه‌شنبه هفته گذشته ۱۹۰۲ میلیارد تومان، چهارشنبه ۲۰۳۱ میلیارد تومان و روز پنجشنبه نیز ۲۵۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.
همچنین، کاهش حجم معاملات خرد در بازار به زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به عامل دیگری برای بی‌رمق شدن بازار تبدیل شده است.

دراین‌رابطه، علیرضا کدیور، کارشناس بورس به ایرنا گفت: «تا چند وقت گذشته، بخشی از ریسک‌های موجود در بازار مربوط به تحولات سیاست خارجی و از جمله نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم می‌کرد، اما اکنون ریسک این مسائل در بازار از بین رفته است.» او افزود اتفاقی که روز چهارشنبه و امروز در بازار رخ داد، مربوط به‌احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت نرخ دلار تا قیمت ١٥ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه، کاهش نرخ دلار تا ١٥ هزار تومان، مشروط به آزاد شدن منابع بلوکه شده اعلام شده که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

پیش‌تر حسن روحانی دررابطه‌با قیمت دلار گفته بود، اگر پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، هند، چین، عراق و ... آزاد شود، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار است که با احتساب نرخ ۲۰ هزار تومان برای هر دلار حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و بخش قابل‌توجهی از کسری بودجه را شامل می‌شود. باتوجه‌به کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه‌های دولت، تورم در سال آینده افزایش خواهد داشت و بعید است قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد.

وی در ادامه اظهار داشت به نظر نمی‌رسد قیمت دلار از ۲۰ هزار تومان افت بیشتری داشته باشد، اما بورس احتمال کاهش قیمت دلار را پیش‌خور کرده است و حتی اگر دلار تا این محدوده ریزش کند تداوم ریزش‌های بورس منطقی نیست و بورس با قیمت ۲۰ هزار تومان جذاب خواهد بود و ریزش بورس به‌خاطر ریزش قیمت دلار اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر از اقتصاد