افت سود آمازون؛ بیزوس به سهامداران: آرامشتان را حفظ کنید

عایدات خالص شرکت ۳۱ درصد تا ۲.۵ میلیارد دلار افت کرده است

جف بیزوس می‌گوید: در شرایط عادی، انتظار داشتیم در سه ماهه دوم سال مالی حدود ۴ میلیارد دلار سود بکنیم. اما در شرایط عادی بسر نمی‌بریم- SAUL LOEB / AFP

جف بیزوس، صاحب شرکت آمازون به دنبال اعلام کاهش سود شرکت در ارتباط با شیوع ویروس کرونا، به سهامداران شرکت گفته است «آرامششان را حفظ کنند».

هرچند شاخص فروش همچنانکه انتظار می‌رفت در نخستین سه ماهه سال مالی بخاطر قرنطینه تعداد قابل ملاحظه مردم افزایش چشمگیر یافت، وال استریت (مرکز مالی نیویورک) پیش بینی نکرده بود شیوع ویروس تا چه حد می تواند به سود آمازون لطمه بزند.

در نتیجه، در حالی که شاخص فروش آمازون ۲۶ درصد افزایش یافته، عایدات خالص شرکت ۳۱ درصد تا ۲.۵ میلیارد دلار افت کرده است. به دنبال انتشار حساب های مالی شرکت که مقر آن در شهر سیاتل آمریکاست، ارزش سهام آمازون ۵ درصد کاهش یافت. 

آقای بیزوس ۵۶ ساله و ثروتمندترین مرد دنیا گفت: «اگر در آمازون صاحب سهم هستید، آرامشتان را حفظ کنید زیرا ما به ابعاد بزرگتری فکر می کنیم. تحت شرایط عادی، انتظار داشتیم شرکت در سه ماهه دوم سال مالی حدود ۴ میلیارد دلار سود بدهد. اما در شرایط عادی بسر نمی بریم. در عوض، انتظار داریم کل مبلغ ۴ میلیارد و شاید قدری بیشتر از آن را روی مخارج مربوط با کووید هزینه کنیم تا کالاها را به مردم برسانیم و کارکنانمان را امن نگه داریم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بیزوس در بیانیه ای افزود: «این (هزینه ها) شامل سرمایه گذاری روی ابزار حفاظت شخصی، نظافت بیشتر تاسیسات، روند کندتر انجام کار بخاطر مقررات حفظ فاصله، دستمزد بیشتر برای کار تیم‌هایی که ساعتی کار می کنند و صرف میلیون ها دلار برای تولید تست های کووید ۱۹ خودمان.»

کارشناسان صنایع انتظار داشتند که به علت مقررات قرنطینه – نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان – آمازون سفارشات بیشتری از مشتریانش دریافت کرده، اقلام بیشتری بفروشد و ویدیوهای بیشتری پخش کند. 

با وجود این، آمازون برای انجام این ها همه ناگزیر از استخدام ۱۷۵ هزار نفر دیگر و رویارویی  با شرایط ناشی از اپیدمی کرونا و هزینه‌های مربوط به آن در انبارهایش شده است. این هزینه هاست که ناظران بر کار آمازون که ۸۰۰ هزار نفر را در استخدام خود دارد، قادر به ارزیابی آن نبوده اند.

آقای بیزوس گفت: «ما از کار کارکنان  بخش های ضروری – پرستاران، پزشکان، کارکنان صندوق ها در فروشگاه ها، افسران پلیس و کارمندان فوق العاده خودمان در خط مقدم الهام گرفته ایم.»

وی افزود: «خدمات ما هرگز چنین ضروری نبوده است، و کسانی که در خط مقدم آن قرار دارند – کارمندان و تمام پیمانکاران در زنجیره تامین سفارشات ما – روی ما برای حفظ ایمنی اشان در ضمن کار حساب می کنند.» 

آقای بیزوس گفت: «ما آن ها را مایوس نخواهیم کرد. با ادامه این بحران در ماه های آینده، تامین خواست مشتری و حفاظت از کارمندانمان مستلزم مهارت، خضوع، نوآوری و هزینه های مالی است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد