زعفران افغانستان در جهان اول شد  

افغانستان بیش از شش درصد زعفران جهان را تولید می‌کند

برداشت زعفران در استان هرات - HOSHANG HASHIMI / AFP

زعفران افغانستان که در این کشور به «طلای سرخ» نیز مشهور است، بار دیگر توانست در جهان مقام نخست و عنوان «بهترین زعفران» جهان را از آن خود کند و جایزه‌‌ سه ستاره‌ موسسه بین‌المللی طعم و مزه اروپا را به دست آورد.

زعفران افغانستان که در میان زعفران ده‌ها کشور جهان در موسسه طعم و مزه اروپا بررسی می‌شد، پس از ارزیابی صورت گرفته توانست به دلیل کیفیت برتر، رقیبان خود را شکست دهد و مقام نخست را از خود کند.

مؤسسه بین‌المللی ذائقه که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده و در اروپا مستقر است،‌ در زمینه بررسی کیفیت و مزه محصولات زراعتی جهان فعالیت دارد و همه‌ساله صدها نوع مواد غذایی را ارزیابی می‌کند.

وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان می‌گوید: «بعد از ارزیابی مؤسسه بین‌المللی ذائقه در بلژیک، کیفیت زعفران افغانستان بالاتر از زعفران دیگر کشورهای جهان شناخته شد و توانست مقام نخست را کسب کند. در حال حاضر افغانستان ۶/۳ درصد از ۴۳۰ تُن زعفران جهان را تولید می‌کند و که این میزان در سال جاری به ۱۸/۳ رسیده است و به کشورهای مختلف صادر می‌شود. همین اکنون بازار شماری زیادی از کشورها به‌ویژه کشورهای عربی، در اختیار زعفران افغانستان است.»

مسئولان این وزارتخانه درباره قیمت یک کیلو زعفران در داخل وخارج از افغانستان نیز گفتند: «هم‌اکنون یک کیلو زعفران در بازارهای داخلی ۸۰ تا ۹۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد اما این مقدار زعفران در بیرون از افغانستان از یک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار دلار خریدوفروش می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زعفران افغانستان که مقام نخست در سطح جهان را از آن خود کرده است، تولید شرکت «کیهان» افغانستان است. گفته می‌شود شرکت کیهان از این پس می‌تواند بر بسته‌بندی‌های زعفران تولیدی خود، نشان دریافت این جایزه بین‌المللی را درج کند.

فرهاد دریا، هنرمند مشهور افغانستان، که از موفقیت زعفران کشور خود بسیار خرسند به نظر می‌رسد چنین نوشته است: «ما به نیکی مشهور شدیم. زعفران یا طلای سرخ افغانستان برای سومین سال پیاپی به دلیل کیفیت عالی و مرغوبیت، ‌مقام نخست در جهان را گرفت. ما دیگر ملتی نیستیم که برای بیشتر از چهار دهه به خاطر کشت و تولید تریاک زبانزد جهانیان شده بود.»

آقای دریا، این دستاورد را به کشاورزان، تاجران ملی و کسانی که در این زمینه کار می‌کنند تبریک گفت و نوشت: «به امید روزی که دیگر کاشت خشخاش در کشور فقط به منظور استفاده صنعتی انجام شود و تولیدات کشاورزی ما نیز به نیکویی در جهان فانی شناخته و مشهور شود.»

شیراز احمدی، استاد دانشگاه می‌گوید: «من بارها گفتم و بازهم تاکید می‌کنم؛ اگر جنگ، کشتار، ناامنی و بی‌ثباتی که ریشه‌های ما را خراب کرده تمام شود، ملت ما می‌توانند در تمام عرصه‌ها عالی بدرخشند و دستاوردهای بی‌شماری کسب کنند. شما دیدید همین الان که این جنگ لعنتی جریان دارد باز هم در تولیدات وطنی، صادرات و سایر بخش‌ها دستاوردهای فراوان داریم و به همین شکل در تمام بخش‌ها. من رسیدن به مقام نخست زعفران کشور در سطح جهانی را به کشاورزان و عزیزانی که تلاش کردند تبریک می‌گویم و بار دیگر  عاجزانه حکومت از تقاضا دارم از تولیدات و محصولات وطنی ما حمایت جدی کند تا تلاش‌های عزیزان ما بیشتر و بیشتر شود.»

زعفران افغانستان در حالی بار دیگر از لحاظ کیفی در رده‌ نخست قرار می‌گیرد که در سال‌های گذشته نیز این کشور جایزه بهترین تولید زعفران جهان را از آن خود کرده بود. زعفران افغانستان در سال‌های اخیر شهرت جهانی پیدا کرده و تصویر خوبی از این کشور به جهان داده است و تلاش‌هایی در  جریان است تا کاشت آن افزایش یابد و جایگزین کشت کوکنار شود. تولید و فروش خوب زعفران افغانستان باعث شده است که کشت این گیاه قیمتی در شماری از استان‌ها این کشور بیشتر شود و مردم به جای کشت کوکنار، حشیش و دیگر گیاهانی که قیمت چندانی ندارند، به کاشت زعفران روی بیاورند.

بیشتر از جهان