حضور دانش‌آموزان در مدرسه «اختیاری» شد

اختلاف‌نظر بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش بر سر بازگشایی مدارس همچنان ادامه دارد

وزارت بهداشت نسبت به بازگشایی مدارس ابراز نگرانی کرد - عکس از تسنیم

روز پنجشنبه، ۲۵ دی‌ماه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد در مدارسی که تعداد کل دانش‌آموزان کمتر از ۵۰ نفر است، کلاس‌های درس ۱۰ نفره و حضوری و البته به‌صورت اختیاری برگزار می‌شود و مدیریت این موضوع و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها برای زمان حضور فرزندانشان در مدارس، برعهده مدیران مراکز آموزشی است.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه مسئولان در بخش‌های مختلف، تصمیمات بعضاً متضاد در مورد بازگشایی مدارس اتخاذ کردند، نهایتاً تصمیم بر این شد که مدارس برخی پایه‌ها و شاخه‌های تحصیلی در شهرهای آبی و زرد، آموزش حضوری را از سر بگیرند.

این تصمیم با مخالفت بسیاری از والدین و مسئولان وزارت بهداشت مواجه شده است. آنها نگران‌اند که با بازگشایی مدارس، پیک جدیدی از بیماری در کشور شکل بگیرد که سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد.

در همین رابطه، سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: «در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.»

این در حالی است که حسن روحانی و وزیر آموزش‌وپرورش بر برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی تأکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش با حمایت از بازگشایی مدارس اظهار داشت: «اصل بر این است که مدرسه باز باشد البته با رعایت پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی؛ هرزمان که متخصصان به این نتیجه برسند که در مناطقی بازگشایی مدارس با تبعات روبرو است ما تبعیت می‌کنیم اما اکنون ستاد کرونا تصمیم گرفته است که آموزش‌ها حضوری باشد اما با الزاماتی همراه باشد.»

او افزود که مدارس باید در تمام مناطق به جز مناطق قرمز باز باشند و کادر اداری و اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند اگر به دنبال مدرسه محوری هستیم زمانش اکنون است.

همچنین، محمدحسین بحرینی طوسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اختلاف‌نظر مسئولان دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و بهداشت گفت که وزارت بهداشت و درمان وظیفه خود می‌داند که عوامل منتشرکننده بیماری را کنترل کند.

او اظهارداشت: «وزارت آموزش‌وپرورش وظیفه دارد تا عوارض تعطیلی مدارس را گوشزد کند. در این میان هنر مسئولان نظام این است که تاحدامکان به هم‌افزایی میان این دو وزارت بپردازند و درصورتی‌که امکان رسیدن به هدف در هر دو حوزه وجود نداشته باشد به‌صورت خودکار به نفع سلامت مردم عمل کنند. بسیاری از کودکان باوجود نداشتن علامت بیماری ناقل هستند و در منزل سایر بزرگسالان و سالمندان را مبتلا می‌کنند. اگر ضوابطی که برای بازگشایی مدارس قرار داده شده است را رعایت کنند ممکن است با مشکلات بسیاری مواجه نشویم.»