بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا شد

برگزیت و مساله ایران، فوری‌ترین پرونده‌هایی است که روی میز جانسون قرار دارد

AFP: بوریس جانسون به زودی به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت در لندن نقل مکان می‌کند

با مشخص شدن نتیجه انتخابات حزب محافظه‌کار در سالن ملکه الیزابت دوم در منطقه وست‌مینیستر لندن، بوریس جانسون، رهبر این حزب و جانشین ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا شد. جانسون به عنوان رهبر منتخب حزب محافظه کار، با وعده اجرای برگزیت در مدت سه ماه، مستاجر جدید ساختمان «شماره ۱۰» در داونینگ استریت لندن می‌شود و از همین حالا پرونده دشوار برگزیت و بالا گرفتن تنش‌ها با ایران بر سر توقیف نفتکش‌ها، روی میز کار او قرار دارد که نیازمند رسیدگی فوری است.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که بریتانیا تا مشخص شدن نتیجه انتخابات حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید، تصمیم‌گیری در مورد اقدامات ایران را به تعویق انداخته بود. 

جانسون و رقیب او جرمی هانت، وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا، در یک ماه گذشته به سراسر بریتانیا سفر کردند تا هرچه بیشتر حمایت ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار را به دست آورند و در نهایت جانسون با ۹۲ هزار و ۱۵۳ رای در مقابل هانت با ۴۶ هزار و ۶۵۶ رای به پیروزی رسید.

 رای‌گیری در ساعت ۴ بعدازظهر دوشنبه به پایان رسید و  امروز (سه شنبه) ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی نتیجه اعلام شد. جانسون فردا (چهارشنبه) بعدازظهر در پارلمان به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا معرفی می‌شود. ترزا می به دلیل ناتوانی در به سرانجام رساندن برگزیت از سمت خود کناره‌گیری کرد و اکنون جانسون می‌گوید قادر است، این ماموریت را به پایان برساند. او در نطق کوتاه خود پس از اعلام پیروزی تاکید کرد، برگزیت را به نتیجه می‌رساند و آینده‌ای بهتر برای بریتانیا رقم خواهد زد.

جانسون، شهردار سابق لندن است که سال گذشته به دلیل طرح‌های برگزیت تراز می، از سمت خود استعفا داد. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها قبل از مشخص شدن نتیجه انتخابات، شانس پیروزی او را حدود ۷۰ درصد برآورد می‌کرد.

فرجه اروپا برای تعیین سرنوشت برگزیت ۳۱ اکتبر از راه می‌رسد و این نخستین دستور کار نخست‌وزیر جدید خواهد بود. او باید اتحادیه اروپا را برای ازسرگیری گفتگو‌ها بر سر توافق خروج قانع کند یا اینکه بدون توافق بریتانیا را از این اتحادیه خارج کند.

این در‌حالی است که چشم‌انداز اقتصادی بریتانیا در نتیجه احتمال خروج مدیریت نشده از اتحادیه اروپا، با ابهام‌های زیادی مواجه شده است.

در ماه‌های گذشته، تنها توافق روی میز، سه بار از سوی پارلمان و بسیاری از قانونگذاران رد شد. آنها همچنین وعده داده‌اند که با اقدام جانسون برای خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت خواهند کرد.

او پیش‌تر گفته بود، آمادگی برای خروج بدون توافق را افزایش می‌دهد تا مذاکره کنندگان اروپایی را به تجدید نظر در سیاست‌های خود ترغیب کند.

شهردار سابق لندن، ماه گذشته به یک برنامه رادیویی گفت:«به طور حتم تلاش‌های خود را تشدید خواهیم کرد و برای بیرون آمدن از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر آماده می‌شویم».

به نظر نمی‌رسد که جانسون تا فردا (چهارشنبه)، وزرای کلیدی خود را معرفی کند، اما پیروزی او به احتمال زیاد با موجی از استعفاها در حزب محافظه‌کار همراه خواهد بود که هم اکنون نیز دچار چند دستگی است.

تا کنون دو وزیر به دلیل تمایل جانسون به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. همچنین فیلیپ هموند، وزیر دارایی و دیوید گاک از جمله وزرایی هستند که از استعفا قبل از اینکه کنار گذاشته شوند، سخن گفته‌اند.

برگزیت بدون توافق جدایی  که مورد پسند تندروهای ضد اتحادیه اروپا است، تهدیدی برای اقتصاد بریتانیا به‌شمار می‌رود که پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، این اتفاق، روند رشد جهانی و بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده و موقعیت لندن به عنوان مرکز مالی جهان را به خطر می‌اندازد.

بوریس جانسون کیست؟

بوریس جانسون یا «بوجو»، ۵۵ ساله است و بخش عمده‌ای از شهرت خود را از راه گاف‌های رسانه‌ای به‌دست آورده است. یکی از جدی‌ترین گاف‌های رسانه‌ای او مرتبط با ایران است.

جانسون در سال ۲۰۱۷ در سمت وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت که شهروند بریتانیایی بازداشت شده در ایران به آموزش روزنامه‌نگاران در منطقه مشغول بوده است. اظهارات او به برگزاری دادگاهی برای نازنین زاغری منجر شد که در آن قاضی تهدید کرد، می‌تواند حکم او را دو برابر کند.

بوجو در آگوست سال گذشته، زنانی که با حجاب صورت خود را می‌پوشانند را به سارقان بانک و صندوق‌های پستی تشبیه کرد.

او زمانی قاره آفریقا را یک کشور توصیف کرده بود و اخیرا هم گفت، اسلام، کشورهای مسلمان را قرن‌ها عقب‌تر از غرب نگاه‌داشته که با واکنش تند مسلمانان مواجه شد.

زندگی شخصی

جانسون همواره تلاش کرده زندگی خانوادگی خود را خصوصی نگه‌دارد. اما درگیری اخیر او با دوست دخترش موجب شد، همسایگان به پلیس شکایت کنند. در نتیجه این شکایت بود که کمپین جانسون عکس‌هایی از او و شریک زندگی‌اش منتشر کرد تا نشان دهد زندگی خانوادگی نخست‌وزیر احتمالی بریتانیا دچار مشکل نیست. 

او از همسر دوم خود چهار فرزند دارد که همگی دهه سوم زندگی خود را سپری می‌کنند. برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که جانسون از روابط غیر رسمی نیز فرزندانی دارد.

بوریس در کودکی به رهبری جهان می‌اندیشید

والدین بوجو بریتانیایی هستند و او متولد نیویورک است. خانواده او، زمانی که بوریس به سن مدرسه رسید به بریتانیا بازگشتند و او در بهترین مدارس این کشور تحصیل کرد و از همان زمان می‌خواست رهبر جهان باشد. او در اتون با دیوید کامرون آشنا شد که بعدا نخست‌وزیر شد. بوجو در آکسفورد تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۸، بی بی سی مدعی شد که بوریس جانسون فامیل دور ملکه بریتانیا است.

جانسون سابقه روزنامه‌نگاری دارد و در تایم و دیلی تلگراف قلم زده است.

زندگی سیاسی

جانسون در سال ۱۹۹۷، نخستین تلاش خود را برای ورود به پارلمان انجام داد. او در سال ۲۰۰۸، با کمک لینتون کراسبی، استراتژیست استرالیایی به عنوان شهردار لندن انتخاب شد.

جانسون در زمان رقابت‌های المپیک لندن در سال ۲۰۱۲، میزبان خوبی برای این بازی‌ها بود و طرح به اشتراک ‌گذاری دوچرخه در خیابان‌های لندن به «دوچرخه‌های بوریس» مشهور شد.

او در وب‌سایت خود می نویسد: زمانی که شهردار بودم، نرخ جرایم را کاهش دادم، سهم شهرداری از مالیات را کمتر کردم و ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری در لندن را تقویت کردم.

حمایت از برگزیت

جانسون در سال ۲۰۱۶ تلاش کرد نخست‌وزیر شود، اما موفق نبود و در سمت وزیر امور خارجه دولت تراز می مشغول به کار شد. او در نهایت در نهم جولای سال گذشته، به دلیل اختلاف نظر با می بر سر برگزیت از سمت خود استعفا کرد.

بخش عمده‌ای از حمایت از بوریس جانسون به تاکید او بر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مربوط می‌شود. هرچند که گروهی نیز با او موافق نیستند.

پیروی از قوانین مهاجرتی استرالیا

روابط بوجو با استرالیا بسیار خوب است. او در سال ۲۰۱۴ به دلیل خدمات خود به استرالیایی‌ها در لندن مدال افتخار استرالیا را دریافت کرد. او در مورد صدور ویزا و قوانین مهاجرتی نیز تمایل خود را به پیروی از سیاست‌های استرالیا اعلام کرده و می‌گوید، برای مدیریت موضوع مهاجرت پس از برگزیت از سیستم صدور ویزا بر حسب امتیاز استرالیایی پیروی می‌کند.