تابلوی آیدین آغداشلو چطور رکورد حراج تهران را شکست

اثری که قرار بود حذف شود، ۱۲ میلیارد تومان فروخته شد

چکش «حراج تهران» امسال ۸۷۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان زده شد.

حراج که به علت همه‌گیری کرونا شش ماه دیرتر برگزار شد، امسال با حاشیه‌های غیر هنری فراوانی نیز همراه شد.

اثر نقاشی از آیدین آغداشلو با شکستن رکورد قیمت، ۱۲ میلیارد تومان فروخته شد درحالی‌که قیمت‌گذاری اولیه این اثر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.

افزایش قیمت ده برابری اثر آیدین آغداشلو، در سالی که بنا بر حاشیه‌های فراوان و اتهامات سو رفتار جنسی، انتظار می‌رفت حضور پررنگی در این حراج نداشته باشد، شگفتی‌ساز این دوره شد.

نقاشی دولت‌های در ابعاد ۱۱۶×۷۶ سانتیمتر، با تکنیک گواش و مداد رنگی روی مقوا، از آثار قدیمی آغداشلو نیست، بلکه با سبک و سیاقی مشابه کارهای قدیمی‌تر، اخیراً کشیده شده است و تاریخ سال ۲۰۲۰ را دارد.

نقاشی تابستان، زمستان از آقای آغداشلو، با اندازه و تکنیک مشابه، در حراج سال گذشته، ۸۵۰ میلیون تومان فروخته‌شده بود.

هما تاراجی، مدیر روابط بین‌الملل حراج تهران، پیش‌تر گفته بود «من به تیم برگزار‌کننده توصیه کردم آن نقاشی‌ها را حذف کنند. ما به این اتهامات اهمیت می‌دهیم. نمایش آثار وی [آقای آغداشلو] در این حراجی برداشت منفی نسبت به حراج تهران به وجود می‌آورد و روی فعالیت‌های بین‌المللی ما تأثیر می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ساعاتی بعد از انتشار این خبر، مراجع غیررسمی عنوان کردند، این تابلو را «سام سرویس» خریده است.

سام ‌سرویس، نمایندگی رسمی سامسونگ در ایران که اسپانسر حراج تهران هم هست این خبر را تائید یا تکذیب نکرده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه رفتار جامعه هنری با آقای آغداشلو و موقعیت مشابهی که برای بازیگر هالیوودی، کوین اسپیسی، پیش آمد، مسئولان حراج تهران را به بی‌مبالاتی اخلاقی و در نظر نگرفتن حساسیت‌های افکار عمومی متهم کردند.

اسپیسی، با عنوان شدن اتهام سو رفتار جنسی تمامی قراردادهای کاری خود را از دست داد و تهیه‌کنندگان تا روشن شدن ماجرا از ادامه همکاری با او سر باز زدند.

اما آقای آغداشلو در سالی که به روایت نیویورک‌تایمز، ۱۳ زن او را به تعرض جنسی متهم کردند، با فروش دو اثر، ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تنها از این حراج درآمد داشت.

آقای آغداشلو پیش‌تر گفته بود برای پرداخت هزینه‌های دفاع از خود ممکن است «کتابخانه منحصربه‌فردش» را بفروشد.

وکیل آغداشلو خواستار حذف این مقاله شد و خود آقای آغداشلو نیز تاکنون تمام این اتهامات را رد کرده است.

امسال خبری از آثار رکوردشکن قبلی از سهراب سپهری نبود. تنها یک اثر بدون عنوان، گواش روی مقوا از او در این حراج عرضه شد.

در این حراج آثاری از سهراب سپهری، حسین زنده رودی، ژازه تباتبایی، پرویز تناولی، منیر فرمانفرماییان و آثار دیگری از خود آقای آغداشلو، با قیمت‌هایی نزدیک به رقم پایه، فروخته شدند.

 عکسی از عباس کیارستمی نیز در این حراج به قیمت‌های ۷۰۰ میلیون تومان و عکس دیگری از رضا کیانیان ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر