لغو «قانون منع سفر» بلافاصله پس از تحلیف بایدن

رییس جدید کارکنان کاخ سفید در بیانیه‌ای از رشته اقدام‌های اجرایی سریع دولت آینده برای خنثی کردن میراث ترامپ خبر داد

دولت بایدن بیش از ۱۲ اقدام اجرایی را از روز نخست عملی می‌کند، ازجمله لغو ممنوعیتی سفر از کشورهای عمدتا مسلمان و پیوستن دوباره به پیمان پاریس- Angela Weiss / AFP

جو بایدن، رییس جمهوری منتخب، قصد دارد در ۱۰ روز نخست ریاست‌جمهوری‌ خود، برای خنثی کردن میراث دونالد ترامپ در حوزه اجرایی، در سیاست‌گذاری‌ها تغییراتی وسیعی ایجاد کند و اقداماتی تعیین‌کننده برای برعکس کردن روند کارها، انجام دهد.

دولت آینده، بیش از ۱۲ اقدام اجرایی آماده کرده است که آن‌ها را از همان روز تحلیف یعنی چهارشنبه، اعمال خواهد کرد؛ از جمله لغو «قانون منع سفر»، یعنی ممنوعیتی که دولت ترامپ در مورد سفر افراد از کشورهای مسلمان به آمریکا وضع کرده بود و پیوستن دوباره ایالات‌متحده به پیمان تغییرات آب‌وهوایی پاریس.

قرار است بلافاصله پس از اجرای مراسم تحلیف، در مورد همه‌گیری کرونا اقدامات سریعی انجام شود؛ ازجمله اجبار به ماسک زدن در سفرهای بین ایالتی و در فضاهای فدرال. برای جلوگیری از اخراج دانشجویان و تمدید مهلت بازپرداخت وام‌های دانشجویی نیز انجام فعالیت‌های گسترده‌تر در دستور کار است.

رییس جمهوری منتخب، روز پنجشنبه چندین فرمان‌ اجرایی دیگر در رابطه با کووید-۱۹ را هم امضا خواهد کرد. بدین ترتیب روند بازگشایی مدارس و کسب‌وکارها آغاز و مقررات واضح و مشخص فدرال در این خصوص وضع خواهند شد. همچنین امکان انجام آزمایش کرونا برای افراد بیشتری فراهم می‌شود.

در روزهای آینده ترتیبی داده خواهد شد تا خانواده‌های ساکن مرز آمریکا و مکزیک، که به‌حکم قانون فدرال از هم جدا شده بودند، بتوانند دوباره یکدیگر را ببینند. بایدن همچنین برای اصلاح قانون کیفری و اقداماتی از این دست و مبارزه با بحران تغییرات آب‌وهوایی، طرح‌هایی دارد.

ران کلین، رییس جدید کارکنان کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اجرای این اقدامات، روند کووید-۱۹ را دگرگون و با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه خواهیم کرد. به‌علاوه، در جهت تقویت برابری نژادی و حمایت از سایر گروه‌های محروم جامعه گام برخواهیم داشت و برای بازسازی اقتصاد خواهیم کوشید. ما اقتصادمان را بازسازی می‌کنیم، با تقویت آن‌‌ها که ستون فقرات این کشور محسوب می‌شود، یعنی زنان و مردان کارگر و کارمندمان، همان‌ها که این کشور را ساختند.»

او گفت: «اهداف راهبردی این فرمان‌های اجرایی مشخص و واضح است، اما بگذارید برای تاکید بیشتر آن‌ها را بیان کنم: نظریه قانونی محکمی پشت این اقدام‌ها وجود دارد و آن، بازیابی و بازسازی جایگاه قانونی درخور رییس جمهوری است.»

دولت جدید در روزهای آینده جزئیات سیاست‌ها و سایر اقدام‌های خود را اعلام خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن در هفته جاری خبر اختصاص بسته‌ انگیزشی به مبلغ یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد که برای تقویت اقتصاد و کمک‌رسانی بیشتر به میلیون‌ها خانواده آمریکایی آسیب‌دیده در بحران عمومی بهداشتی اخیر صرف می‌شود. این پیشنهاد بلافاصله با استقبال و حمایت قانون‌گذاران دموکرات مواجه شد که نشان‌دهنده فوریت پیشبرد این راهبرد است.

آقای کلین گفت که بایدن در دورانی به ریاست ‌جمهوری رسیده است که «کشور با بحرانی عمیق روبه‌رو است. چهار بحران پیچیده و هم‌پوشان بر سر راه ما قرار دارد: بحران کووید-۱۹، بحران اقتصادی ناشی از آن، بحران زیست‌محیطی و بحران برابری نژادی. برای مقابله با همه این بحران‌ها باید فورا وارد عمل شویم.»

این اقدام‌های فوری آقای بایدن با هدف «جلوگیری فوری از وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر و بازسازی جایگاه آمریکا در جهان» صورت می‌گیرد.

خبر اجرای این اقدام‌ها در حالی اعلام می‌شود که تعادل قدرت در کنگره برهم می‌خورد، رییس جمهوری جمهوری‌خواهی که دوبار استیضاح شده، کنار می‌رود و شورش مرگباری که حامیان او در ساختمان کنگره به راه انداخته‌اند، تازه پایان یافته است.

روز شنبه استنی هویِر، رهبر جناح اکثریت مجلس نمایندگان، در سخنانی خشمگینانه گفت: «هیچ‌یک از مقام‌های دولت ترامپ که در چند هفته اخیر استعفا داده‌اند با این کار نمی‌توانند وجهه خود را حفظ کنند.» او گفت: «این افراد همگی عضو و بازوی اجرایی یکی از ناکارآمدترین، فاسدترین و نابودگرترین دولت‌ها در تاریخ این کشور بوده‌اند و ننگ کاری که با کشور عزیزمان کرده‌اند تا آخر عمر گریبانگیر تک‌تک این افراد خواهد بود.»

او این سخنان را پس از استعفای چندین مقام اجرایی و کارمند دولت که در پی شورش در ساختمان کنگره انجام گرفت، بیان کرد.

انتظار می‌رود این رگبار اصلاحات قانونی آقای بایدن و نیز دولت او که از مقام‌های کهنه‌کار کاخ‌سفید تشکیل می‌شود، مخالفت‌هایی را در کنگره برانگیزد و او مجبور است با دستور از بالا، مانع‌تراشی‌های جمهوری‌خواهان کنگره را دور بزند.

مجلس سنا هم‌زمان با بررسی لایحه بسته انگیزشی بزرگ تقدیمی رییس جمهوری منتخب، در پی چندین ماه بلاتکلیفی جمهوری‌خواهان در کمک‌رسانی به مردم در اوج همه‌گیری کرونا، به دور جدیدی از استیضاح رییس جمهوری نیز وارد می‌شود.

دموکرات‌ها کوشیده‌اند فورا برای اجرای سریع سیاست‌گذاری‌های آقای بایدن برنامه‌ریزی کنند و ترامپ اولین رییس جمهوری خواهد بود که پس از برکناری استیضاح می‌شود.

۱۰عضو جمهوری‌خواه مجلس به استیضاح ترامپ رای داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود چندین سناتور جمهوری‌خواه عضو کنگره نیز فارغ از دسته‌بندی‌های جناحی، در نهایت به محکومیت او رای دهند. این جمهوری‌خواهان خود را از سایر هم‌حزبی‌هایی که مشوق تلاش‌های ترامپ در مخالفت با نتایج انتخابات بودند، جدا کرده‌اند.

© The Independent