«همه سزاوار عفویم؛ چون از رییس‌جمهورمان پیروی کردیم»

جنا رایان، کارگزار معاملات املاک اهل تگزاس، حمله به ساختمان کنگره را به‌طور زنده پخش کرده بود

یک کارگزار معاملات املاک که حمله شورشیان هوادار ترامپ به ساختمان کنگره ایالات‌متحده را از آن محل به‌صورت زنده پخش کرده بود، خواستار عفو ریاست‌جمهوری شد.

این کارگزار معاملات املاک، خانم جنا رایان، اهل شهر کارولتون در ایالت تگزاس است که اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد و به ورود عامدانه و بدون مجوز قانونی به ساختمان ممنوعه و ماندن در آن‌جا و «ارتکاب اقدام‌های مخل نظم عمومی در محوطه ساختمان کنگره» متهم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زن در مصاحبه با خبرنگار شبکه تلویزیونی سی.بی.اس۱۱ گفت که نمی‌خواهد در مورد جزییات پرونده بحث کند، اما در مورد حوادث واشینگتن گفت: «اساسا از رییس جمهوری کشورم پیروی می‌کردم. کاری را انجام دادم که ما برای آن فراخوانده شده بودیم.» او افزود: «او از ما خواست به آن جا پرواز کنیم. از ما خواست آن‌جا باشیم. بنابراین کاری را انجام دادم که او از ما خواسته بود.»

خانم رایان گفت که احساس می‌کند در واکنش‌ها به حضورش در آن‌جا «مظلوم» واقع شده است. او در توییتر نوشت که حضورش در شورش باعث شد قرارداد انتشار کتابی در مورد «خودیاری» را از دست بدهد و در مورد شغل خود در حوزه معاملات املاک هم گفت: «این ماجرا به شرکتم لطمه زد. به کسب‌وکارم لطمه زد.»

خانم رایان که مجری یک برنامه رادیویی محافظه‌کار نیز هست، دو روز بعد از شورش، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که در تظاهرات سیاسی صلح‌آمیزی که به خشونت گرایید، دستگیر شده، درحالی‌که مرتکب خشونت نشده است.

البته خانم رایان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت که چون از رییس جمهوری پیروی می‌کرده است، «احساس شرم یا گناه نمی‌کند.» او در مصاحبه با سی.بی.اس۱۱ گفت: «از رییس جمهوری ایالات‌متحده درخواست عفو دارم. فکر می‌کنم همگی سزاوار عفو باشیم. ممکن است حکم حبس برای من صادر شود. فکر نکنم سزاوار چنین حکمی باشم.»

در شورش خشونت‌بار ششم ژانویه که جهانیان را شگفت‌زده کرد، پنج نفر، از جمله یک افسر پلیس ساختمان کنگره جان باختند.

خانم رایان، رویدادهای سفرش به واشینگتن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و روز قبل از حمله به ساختمان کنگره، در فیس‌بوک  عکس‌هایی از خود درحال سوار شدن به یک هواپیمای جت خصوصی در دنتون تگزاس منتشر کرده بود. در توضیح یکی از عکس‌ها آمده است: «خیلی هیجان‌زده هستیم. پایان دزدی آرا در واشینگتن» او در واشینگتن هم ویدیویی از خود درحال راهپیمایی به‌سوی کنگره منتشر کرد که در آن می‌گوید: «این پیش‌درآمد جنگ است.»

در ویدیوی دیگری هم که به‌صورت زنده پخش شده است، او را در میان انبوه مردمی می‌بینیم که به‌سوی ساختمان کنگره می‌روند و می‌گوید: «برای ولگردی نیامده‌ام» و در پیام توییتری عجیبی خود را دلال معاملات ملکی می‌نامد.

پلیس فدرال آمریکا بر اساس مطالبی که خانم رایان منتشر کرده، علیه او پرونده تشکیل داده است. یکی از این مستندات نیز فیلمی قبل از حمله است که در آن می‌گوید: «می‌رویم که به ساختمان کنگره حمله کنیم. الان آن‌جا هستند. برای همین آمده‌ایم. آمده‌ایم تا همین کار را بکنیم. دعا کنید موفق شوم.»

بازپرسان، در فیلمی از ورود شورشیان به ساختمان کنگره نیز این کارگزار معاملات املاک را شناسایی کرده‌اند که دارد شعار می‌دهد: «این خانه ما است!»

در تصویری هم که اکنون از توییتر حذف شده است، او لبخندزنان  و درحال نشان دادن علامت صلح، کنار پنجره شکسته‌ای در ساختمان کنگره ایستاده است و در زیرنویس این عکس آمده است: «اگر خبرگزاری‌ها از دروغگویی درباره ما دست برندارند، بعد از اینجا به سراغ آن‌ها می‌رویم».

خانم رایان سپس در توییتر در مورد آن روز نوشت: « یکی از بهترین روزهای زندگی‌ام» بود.

حدود ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در حمله خشونت‌بار به ساختمان کنگره دستگیر شده‌اند و پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی بیش ۱۰۰هزار مورد مستندات دیجیتالی است که مردم ارائه داده‌اند.

© The Independent