ادامه دعوا بر سر عدد ۳۹ در افغانستان

دستور حذف عدد ۳۹ واکنش‌های زیادی به همراه داشته است

برخی در افغانستان عدد ۳۹ را نحس می‌دانند و می‌کوشند تا جای ممکن از آن فاصله بگیرند-SHAH MARAI / AFP

برای سازمان ترافیک افغانستان، وجود عدد ۳۹ در شماره پلاک ماشین‌ها و توزیع آن برای خودروهای جدید، سال‌ها است که به یک معضل جدی و عاملی برای رشوه‌ گرفتن و حتی کارشکنی تبدیل شده است. سرانجام به دستور امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهوری افغانستان، عدد ۳۹ از اداره ترافیک حذف شد و آقای صالح به اتومبیل‌داران اطمینان داد که نباید بابت امتناع از دریافت شماره پلاک ۳۹، رشوه‌ای پرداخت کنند؛ چون پس از این عدد ۳۹ توزیع نمی‌شود و به زودی این تصمیم از سوی ارگ نهایی خواهد شد.

امرالله صالح، تصمیم به حذف عدد ۳۹ از ریاست ترافیک افغانستان را روز پنجشنبه، ۲۵ دی‌ماه، اعلام کرد و نوشت: «عدد ۳۹ از ریاست ترافیک حذف می‌شود. گفته‌ می‌شود که به خاطر گذر از رقم ۳۹ و داشتن پلاکی با شماره دیگر تا ۳۰۰ دلار هم رشوه می‌دهند، البته ما پیگیر آن هستیم اما این یک معضل واقعی است.»

او گفت: «از آنجا که عدد ۳۹، به گاوی شیرده برای بعضی از افراد مخل و کارشکن تبدیل شده است، به ریاست ترافیک دستور داده می‌شود در توزیع پلاک برای ماشین‌ها در سراسر افغانستان این عدد را برای ابد حذف کنند. پس از این نباید کسی به خاطر عدد ۳۹ سرگردان باشد و یا مجبور به رشوه دادن شود.»

تصمیم آقای صالح در حذف عدد ۳۹ از ترافیک افغانستان، با واکنش‌های مثبت و منفی شهروندان این کشور مواجه شده است. شماری از آن استقبال کرده‌اند و برخی دیگر تاکید دارند که این تصمیم آقای صالح، غیرمنطقی و بی‌معنی است و این عدد تنها در شماره پلاک خودروها نیست بلکه در تمام بخش‌ها وجود دارد و نباید این موضوع را آنقدر بزرگ کنند که هر آنچه که دارای عدد ۳۹ باشد، تحت تاثیر قرار گیرد.

حمیدالله فاروقی می‌گوید: «این تصمیم درست نیست. کسانی‌ که رشوه می‌گرفتند و کارشکنی می‌کردند باید دستگیر و به دست قانون سپرده می‌شدند تا به جزای اعمال خود می‌رسیدند نه این که عدد ۳۹ را حذف کنند و موضوع آن را مهم جلوه دهند. به نظرم کار درستی نیست و باید تجدیدنظر شود.»

سیدشاه نادری، راننده یک تاکسی‌ با شماره ۳۹، می‌گوید: «من با داشتن این عدد هیچ مشکلی ندارم و روز تا شب کار می‌کنم و کسی هم مزاحمتی برایم نداشته و یا حرف بدی به من نگفته است. نباید چنین تصمیمی گرفته می‌شد. ما در همه بخش‌ها عدد ۳۹ داریم. کسانی که این عدد را به نیت بد می‌بینند، عاری از عقل و منطق هستند. حتی به نظرم جای آن‌ها در جمع انسان‌ها نیست. حکومت نباید با چنین تصمیم‌هایی به این آدم‌ها فرصت حماقت بیشتر دهد.»

اما کسانی که موافق هستند می‌گویند که «آقای صالح بدون شک گاو شیری ریاست ترافیک را از بین برده است و اکنون دیگر هیچ بهانه‌ای تاخیر برای توزیع پلاک برای ماشین‌ها باقی نمانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهرشاه محمدی که ماشین‌فروش است، معتقد است: «حذف عدد ۳۹ از ترافیک کار خوبی بود. باور کنید برای رهایی از عدد ۳۹ تا ۹۰۰ دلار هم پرداخته‌ام. عدد ۳۹ بدتر از گاو شیری بود. حتی اگر شماره پلاک ماشینت هم عدد ۳۹ نداشت باز می‌گفتند که پلاک خودروی شما عدد ۳۹ دارد و اگر پول ندهید، چاپ می‌شود. موضوع عدد ۳۹ بیشتر از همه‌ در ریاست ترافیک داغ بود و هر روز ماشین‌داران برای نگرفتن این عدد یا رشوه می‌پرداختند و یا این که واسطه پیدا می‌کردند. کاری که سال‌های پیش باید می‌شد، امروز انجام گرفت. مبارک است.»

نادرشاه حیدری، قرار بود اتومبیلش عدد ۳۹ بخورد اما با پرداخت رشوه اجازه نداد. او می‌گوید: «من یک سال پیش ماشین نو خریدم، خواستم شماره‌اش کنم، اما در اواسط کار به من گفتند که پلاک ماشینت ۳۹ خورده است، چه می‌کنید؟ از آنجا که در میان مردم ما داشتن پلاک شماره ۳۹، به کارهای منفی ربط داده می‌شود، مجبور شدم پول پرداخت کنم تا شماره دیگری بگیرم. متاسفانه عدد ۳۹ در شماره پلاک خوروها قیمت را دو تا سه هزار دلار کاهش می‌دهد و خریدارش هم کم است زیرا این عدد را در شماره پلاک، بد می‌دانند.»

آقای صالح بار دیگر در واکنش به کسانی که گفته‌اند نباید این عدد از ریاست ترافیک حذف می‌شد نوشت: «حداقل سه لویه جرگه نتوانست معضل ۳۹ را حل کند. مانند همیشه بعضی‌ها اشتباه برداشت کردند. به انتقادکننده‌های محترم باید گفت که شماری از مردم تا یک سال انتظار کشیده‌اند که از ۳۹ بگذرند. کارمندان ترافیک و بعضی از متصدیان آنجا درآمدشان از بابت عدد ۳۹ از مزد ماهانه آنان بیشتر است. باید کاری با این عدد می‌شد، که شد. گاهی اقدام انقلابی برضد مزخرفات، خطرناک و پرهزینه است و مثال‌های آن در تاریخ کم نیست.»

آقای صالح افزود: «اکثر کسانی ‌که از تصمیم حذف عدد ۳۹ در شماره پلاک انتقاد کردند، یا در خارج هستند و یا خود حاضر به دریافت این عدد نیستند. اگر می‌خواهید این عدد را داشته باشید و بر روی ماشین خود نصب کنید، برای ما پیام بگذارید.»

حقیقت این است که در حال حاضر در جامعه‌ سنتی این کشور و به ویژه در میان صاحبان خودرو و فروشندگان آن، هیچ کس حتی آنان که ادعای روشنفکری دارند هم مایل به داشتن عدد ۳۹ در پلاک اتومبیل خود نیستند یا نمی‌‌خواهند ماشینی با شماره پلاک ۳۹ بخرند.

از چند سال پیش به این‌سو، مردم از داشتن شماره پلاک دارای عدد ۳۹ دوری می‌کنند و نمی‌خواهد ماشین آن‌ها با داشتن این شماره شناخته شود. مخالفان عدد ۳۹ با انتقادهای شدید شماری از مردم و علمای این کشور مواجه هستند اما بازهم حقیقت این است که عدد ۳۹ درمیان مردم خوشنام نیست و امروز مردم تلاش می‌کنند که در هیچ زمینه‌ای با عدد ۳۹ سروکار نداشته باشند.  

بیشتر از زندگی