چرا افغان‌ها با عدد ۳۹ گلاویز اند؟

معاون رئیس‌جمهور افغانستان دستور داده عدد ۳۹ از سیستم توزیع پلاک ماشین حذف شود

بسیاری در افغانستان عدد ۳۹ را نحس می‌پندارند و از پذیرش اشیای با شماره ۳۹ خودداری می‌کنند- SHAH MARAI / AFP

با وجود تمام دغدغه‌ها و اولویت‌های افغانستان، «عدد ۳۹» بار دیگر  به مسئله اصلی این کشور تبدیل شده است.

در تازه‌ترین مورد، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری کشور دستور داده است که رئیس ترافیک کابل، این عدد برای همیشه از سیستم توزیع شماره پلاک ماشین‌ها حذف کند و دیگر به هیچ متقاضی پلاکی داده نشود که عدد ۳۹ داشته باشد. او دلیل حذف این عدد را مبارزه با فساد اداری و مالی خواند و در جلسه شش و نیم صبح با اعلام این تصمیم گفت: «عدد ۳۹ از سازمان ترافیک حذف می‌شود. خبر رسیده است که به خاطر گذشتن از شماره ۳۹ و امتناع از دریافت پلاک با این شماره،  بعضی‌ها تا ۳۰۰ دلار هم رشوه می‌دهند. البته ما نمی‌توانیم آن را ثابت کنیم اما این یک معضلِ واقعی است. از آنجا که عدد ۳۹ به گاوی شیرده برای بعضی از افراد مخل و کارشکن تبدیل شده است، به ریاست ترافیک دستور داده می‌شود این عدد را برای همیشه از شماره‌‌ پلاک ماشین‌ها در سراسر افغانستان، حذف کند.»

عدد ۳۹ نخستین بار نیست که در این کشور دردسرساز می‌شود. شهروندان افغان که ۳۹ سال سن دارند یا کفش شماره ۳۹ می‌خواهند، برای فرار از این رقم می‌گویند که «یک کم ۴۰ ساله» هستند یا کفش شماره «یک کم ۴۰» می‌خواهند. در نشست‌های بزرگ ملی که جلسات به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و کمیته‌ها به ۴۰ عدد می‌رسد، جای کمیته ۳۹ همیشه خالی است. در مخابرات کشور هم این مسئله‌ساز است و شماره‌ تلفن‌هایی که عدد ۳۹ دارند به کانون فساد و نیرنگ‌بازی تبدیل شده‌اند. ماشین‌هایی با پلاک ۳۹ هم خریداران زیاد ندارند. آن‌هایی هم که می‌خرند قیمتی تا حدود سه هزار دلار ارزانتر برای آن‌ها می‌پردازند.

حالا قصه به جایی رسیده است که ۳۹ به گاوی شیرده برای افرادی سودجو و سواستفاده گر در نهادهای دولتی تبدیل شده است. هرچند برخی عدد ۳۹ را نحس می‌دانند و می‌کوشند تا جای ممکن از آن فاصله بگیرند، اما بسیاری هستند که این نگرش را خرافه می‌دانند و در پی اصلاح آن برآمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این که داستان ۳۹ از کجا شروع ‌شد و ریشه باور به منحوس بودن آن، از کجا سرچشمه گرفته است، خیلی معلوم نیست. برخی معتقدند عدد ۳۹ در حروف ابجد، کلمه‌ای را می‌سازد که در فارسی معنی خوبی ندارد اما روایت غالب این است که سال‌ها قبل مردی كه شماره ماشین و خانه‌ او ۳۹ بوده، در شهر هرات زندگی می‌کرده و دلال زنان بوده است و از آن زمان به بعد، مردم نسبت به این شماره حساس شده‌اند.

هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. هیچ تحقیقات علمی هم انجام نشده است که ثابت کند معنای عدد ۳۹ چیست؛ اما این عدد به گسترش فساد در جامعه دامن زده است و بر زندگی و كار عموم مردم افغانستان تاثیر مستقیمی داشته است تا جایی که مقام‌ها مجبور شده‌اند برای مبارزه با ۳۹ دست‌به‌کار شوند. پیش‌تر مقام‌های افغان کوشیدند تا با این خرافه مبارزه کنند. برخی حتی به کمک روحانیون و با اتکا به قرآن مجید تلاش کردند ثابت کنند که عدد ۳۹ «سالم» است.

 رئیس ترافیک کابل، پیش از تصمیم آقای صالح گفته بود: «در همه كشورهای اسلامی شما پلاک ۳۹ را می‌بینید، حتی در قرآن سوره‌هایی وجود دارد كه عدد ۳۹ در آن هست. در این مورد با ملاها هم صحبت كردیم و آن‌ها می‌گویند چنین باورهایی جز خرافات چیزی نیست.»

اما کمتر کسی به این قرائت‌ها گوش فرا داده است و فرار از ۳۹ همچنان ادامه دارد. هرچند در کشورهای دیگر هم برداشت‌هایی از بدشانسی یا خوش‌شانسی اعداد وجود دارد، اما یک عدد هیچ‌وقت در هیچ کشور دنیا تا این اندازه مشکل‌آفرین نشده است.

بیشتر از زندگی