آمریکا نیروهایش در افغانستان و عراق را به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد

پنتاگون می‌گوید کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی به پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و شورشیان طالبان بستگی دارد

دونالد ترامپ وعده داده بود که جنگ‌های «ناتمام» را پایان بخشد و نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند- WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق را به ۲۵۰۰ نفر در هر کشور کاهش داده و به پایین‌ترین سطح آن در دو دهه گذشته رسانده‌است.

دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا که ماموریتش تا ۴ روز دیگر تمام می‌شود، وعده داده بود که به جنگ‌های ناتمام آمریکا در عراق و افغانستان نقطه پایان بگذارد. او با وجود مخالفت پنتاگون دستور داده بود که تا ۱۵ ژانویه سقف نیروهای آمریکایی در این دو کشور را به پایین‌ترین سطح برساند.

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا جمعه ۱۵ ژانویه گفت که پیشرفت در زمینه صلح در هر دو کشور فرصتی را فراهم کرده که کاهش حضور نیروهای آمریکایی در این کشورها پیامدی برای امنیت آمریکا و متحدانش نخواهد داشت.

او گفت: «امروز ایالات متحده آمریکا بیش از هر زمان دیگر به پایان بخشیدن به جنگ دو دهه‌ای افغانستان نزدیک شده و از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانها در راستای رسیدن به توافقنامه صلح و آتش‌بس دایم و فراگیر استقبال می‌کند.»

او گفت کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی به پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و شورشیان طالبان بستگی دارد.

آمریکا و طالبان در ۲۹ فوریه سال گذشته توافقنامه دوجانبه صلح قطر را امضاء کردند که براساس آن طالبان با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شد تا به توافق صلح دیگر برسد. آمریکا متعهد شده ‌است که اگر همه تعهدات دوجانبه عملی شود،‌ نیروهایش را تا ماه مه سال جاری از افغانستان خارج خواهد کرد. دو تعهد اصلی طالبان گفت‌وگو برای رسیدن به پیمان صلح با دولت افغانستان و قطع رابطه با القاعده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفت‌وگوها از پنج ماه پیش شروع شده‌است و به مرحله دوم رسیده‌است. اما جنگ شدید هم در سایه گفت‌وگوهای صلح ادامه دارد و خونریزی و کشتار زنجیره‌ای ملت افغانستان را به ستوه آورده ‌است. 

همزمان با اعلام این خبر مقام‌های افغان تایید کردند که در حمله طالبان به پاسگاه امنیتی در استان شمال شرقی قندوز، دست کم ۹ سرباز افغان کشته شدند.

آقای میلر همچنان گفت که هدف آمریکا کاهش نیروهای آمریکایی به عدد صفر تا ماه مه ۲۰۲۱ است اما افزود که چنین اقدامی به شرایط وابسته‌است.

او در مورد کاهش نیرو در عراق هم گفته‌است این تصمیم نشان می‌دهد که نیروهای عراقی به ظرفیت بالای برای تامین امنیت کشور خود رسیده‌اند.

اما مقام‌های ناتو و بریتانیا نسبت به خروج شتابزده از افغانستان هشدار داده‌اند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که همچنان ۱۱ هزار نیرو در افغانستان دارد گفته ‌است که بیرون کشیدن شتابان سربازان می‌تواند برای تروریست‌های بین‌المللی بسترسازی کند.

بیشتر از جهان