دونالد ترامپ رسما کاهش نیروهای آمریکایی در عراق را اعلام می‌کند

آمریکا حدود ۵هزار و ۲۰۰ نیرو در عراق دارد که برای مبارزه با گروه شبه‌نظامی داعش اعزام ‌شده‌اند

آمریکا می‌گوید قرار است حضور کوچک‍تر اما پایدار در عراق داشته‌باشد-ALI AL-SAADI / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امروز، چهارشنبه (به‌وقت محلی) خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از عراق را اعلام می‌کند تا وعده انتخاباتی‌اش مبنی برای خلاصی کشورش از جنگ‌های بی‌پایان محقق شود.

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس و رویترز به نقل از منابعی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود و مقام‌های رسمی، گزارش دادند که در روزهای آینده طی اعلامیه دیگری، نیروهای بیشتری از افغانستان هم خارج می‌شوند.

آمریکا حدود پنج هزار و دویست نیرو در عراق دارد که برای مبارزه با گروه شبه‌نظامی داعش اعزام‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام دولت آمریکا که به‌شرط این‌که نامش فاش نشود ماه گذشته اظهار داشت که ایالات‌متحده قرار است در ماه‌های آینده نیروهایش در عراق را به حدود یک‌سوم کاهش دهد.

آمریکا اکنون هشت هزار و ششصد نیرو در افغانستان دارد. ترامپ در مصاحبه‌ای که ماه گذشته انجام داده گفته است که ایالات‌متحده قصد دارد شمار نیروهایش در افغانستان را به چهار هزار نفر برساند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکایی، سنتکام، در ماه ژوئیه گفته بود که ایالات‌متحده حضور کوچک‌تر اما پایدار خود را در کشور عراق حفظ خواهد کرد.

این فرمانده نظامی ایالات‌متحده گفت كه معتقد است كه عراقی‌ها از حضور نیروهای آمریكا و ائتلاف برای جنگ مداومی که باید به‌منظور جلوگیری از تسلط دوباره جنگجویان داعش در این كشور صورت گیرد، استقبال می‌كنند.

ترامپ دو هفته پیش به خبرنگاران گفت که «ما منتظر روزی هستیم که مجبور نباشیم آنجا باشیم.» این اظهارات در جلسه‌ای با نخست‌وزیر عراق مصطفی الکاظمی مطرح شد.

بااین‌وجود، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه در همان جلسه تأکید کرد که خروج کامل نیروهای آمریکایی فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که «ما بتوانیم مأموریت را به پایان برسانیم.»

بیشتر از جهان