کشف مین دریایی ساخت ایران در سواحل یمن

حوثی‌ها متهم‌اند که با بکارگیری این مین‌ها در صدد ناامن‌سازی مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ هستند

تهدید این مین‌های دریایی تنها متوجه کشتی‌های بزرگ و نفتکش‌ها نیست و قایق‌ها یا کشتی‌های کوچک ماهیگیری نیز در معرض خطر این نوع مین‌ها قرار دارند-Handout

نیروهای ائتلاف در سواحل غربی یمن در دریای سرخ یک مین دریایی را که توسط شبه‌نظامیان حوثی کار گذاشته شده بود کشف کردند.

یک منبع نظامی در تیم‌ کشف و خنثی‌سازی مواد منفجره اظهار داشت که گشت‌های ساحلی گزارشی راجع به یک جسم خارجی دریافت کردند که توسط امواج به ساحل رسیده بود. بعدتر مشخص شد که این جسم شناور یک مین دریایی است.

 این منبع خاطرنشان کرد، طبق بیانیه منتشر شده توسط مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای ائتلاف، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد که این مین‌های دریایی در ابعاد مختلف توسط شبه‌نظامیان حوثی به عنوان بخشی از دستور کار ایران برای تهدید ناوبری دریایی و تجارت جهانی در آبهای بین‌المللی در جنوب دریای سرخ، کار گذاشته شد.

دریای سرخ یکی از مسیرهای مهم و حیاتی دریایی برای انتقال کالا و انرژی است و ریاض شبه‌نظامیان شیعه حوثی‌ مورد حمایت تهران را مسئول ناامنی در این آبراه می‌داند.

شبه‌نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۴ با حمله به دولت قانونی در صنعا، قدرت را در دست گرفتند این موضوع سبب شکل‌گیری ائتلافی به رهبری عربستان و حمله به حوثی‌های یمن شد. در مقابل نیز این گروه بارها موشک‌های بالستیک به سمت عربستان سعودی شلیک کرده‌ و زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی این کشور را مورد هدف قرار داده‌اند.

این نوع مین‌های دریایی با سنسورهای حساس به ضربه‌ای که در پوسته خود دارند به محض برخورد با اجسام سخت منفجر می شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهدید این مین‌های دریایی تنها متوجه کشتی‌های بزرگ و نفتکش‌ها نیست و قایق‌ها یا کشتی‌های کوچک ماهیگیری نیز در معرض خطر این نوع مین‌ها قرار دارند.

در ماه‌های گذشته ۲۱ مین دریایی دیگر در بخش‌های مختلف دریای سرخ کشف و خنثی شده است.

سه هفته پیش نیز تلویزیون دولتی عربستان سعودی گزارش داد که یک مین دریایی که توسط حوثی‌های تحت حمایت ایران در جنوب دریای سرخ کار گذاشته شده بود، منهدم شده است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که در یمن می‌جنگد، این مین‌های دریایی را ساخت ایران می‌داند.

انفجار مین در این منطقه دریایی سابقه دارد. پنجم آذرماه هم اصابت مین در اوایل روز چهارشنبه به یک نفتکش عبوری در آب‌های دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن و عربستان سعودی، موجب وارد آمدن خسارتی به این نفتکش شد.

بیشتر از جهان