تسخیر فوتبال و رکوردشکنی جعلی در شبکه ۳

بهره‌برداری از علاقمندی بینندگان تلویزیونی بدون درآمدزایی برای باشگاه‌ها

برنامه‌های ورزشی در صداوسیمای ایران از پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها است - عکس از خبرگزاری فارس

صداوسیما با ارائه آمار شائبه‌برانگیز درباره رکوردشکنی مشارکت بینندگان در پیام‌رسانی تبلیغاتی، می‌خواهد جلوه‌ای از گرایش مخاطب به خود را به نمایش بگذارد. حقیقت اما این است که این گرایش ناشی از توجه و علاقه مخاطب به فوتبال است، نه تمایل به تماشای تلویزیون جمهوری اسلامی.

هجوم بیزارکننده آگهی‌های تبلیغاتی به بیننده تلویزیونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی جریانی رایج است؛ از تبلیغات کالاهای بهداشتی معجزه‌آسا و کاذب برای رشد مو تا آگهی‌هایی درباره مواد غذایی که با استانداردهای سلامت فاصله دارند. اما در برنامه‌های ورزشی صداوسیما، این تبلیغات به هنگام پخش مستقیم بازی‌های جذاب برای مخاطبان به حدی است که انگار تمام لذت تماشای بازی را هدف قرار داده است.

پیش از شروع و در جریان بازی استقلال و پرسپولیس، تبلیغات یک پیام‌رسان ایرانی به طرز آزاردهنده‌ای تکرار شد. مجری و گزارشگر برنامه پس از هر جمله درباره فوتبال، پای تبلیغ پیام‌رسان را پیش می‌کشید و این تکرار گویی یک آلودگی صوتی هنگام تماشای تلویزیون بود.

این پیام‌رسان یکی از دلایل تعطیلی برنامه ۹۰ شناخته می‌شود. عادل فردوسی‌پور در برنامه‌ خود، تبلیغ این پیام‌رسان و کدهای دستوری ارزش افزوده در تلفن را نپذیرفت. این در حالی است که صداوسیما نمی‌خواست فرصت تبلیغ این پیام‌رسان را در یکی از مهمترین برنامه‌های تلوزیونی از دست بدهد. درباره امنیت کاربران در این پیام‌رسان بارها اخباری نگران‌کننده منتشر شده است.

بیننده دربی که به دلیل شیوع کرونا راهی برای حضور در ورزشگاه هم نداشت، باید این حجم از تبلیغات را تاب می‌آورد. صداوسیمایی که بدون رقیب رسانه‌ای، انحصار پخش تلویزیونی ورزش را دارد و حقوق باشگاه‌ها را از پخش تلویزیونی پرداخت نمی‌کند، میزان آگهی‌های تبلیغاتی را به حدی گسترش داده است که موجب آزار جدی مخاطب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایجاد رقابت بین هواداران استقلال و پرسپولیس هنگام پخش دربی، می‌تواند هواداران را ترغیب‌ کند که به پیام‌رسان مورد تبلیغ صداوسیما بپیوندند یا پیامی برای هواداری از تیم مورد علاقه خود بفرستند. صدا و سیما اما، با استفاده از گرایش هواداران، مشغول جنگ‌های بی‌معنای داخلی در مجموعه خود است.

پس از تعطیلی برنامه تلویزیونی ۹۰ با تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور، صداوسیما تلاش کرد برنامه فوتبال برتر را جایگزین برنامه ۹۰ کند. فوتبال برتر اما با استقبال دوستداران فوتبال مواجه نشد. شماری از بینندگان برنامه‌های ورزشی تلویزیون، تحریم تماشای برنامه فوتبال برتر را حمایت از عادل فردوسی‌پور و برنامه‌ او می‌دانستند.

صداوسیما همواره کوشش کرده است تا این برنامه را با اجرای محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی، پرمخاطب جلوه دهد و آخرین تلاش خود را هنگام پخش دربی نشان داد. شبکه ۳، آماری را ارائه کرد که بیش از ۷.۳ میلیون نفر در نظرسنجی برنامه در پیام‌رسان مورد تبلیغ صداوسیما شرکت کرده‌اند. پیشتر برنامه ۹۰ با مشارکت ۶.۴ میلیون نفر، طبق اعلام صداوسیما، رکورددار مشارکتِ بینندگان در نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی بود. شبکه ۳ با ارائه آمار مشارکت ۷.۳ میلیون نفری مخاطبان فوتبال برتر، می‌خواست این برنامه را محبوبتر از ۹۰ جلوه دهد اما بسیاری از کاربران در توییتر ویدیوهایی را منتشر کردند که نشان می‌داد نحوه افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به گونه‌ای است که جعلی به نظر می‌رسد. فارغ از این، همواره آماری که صداوسیما درباره مشارکت بینندگان ارائه می‌دهد، شفاف نیست چون نظارتی بر این اعداد و ارقام وجود ندارد و هر عددی که به عنوان میزان مشارکت اعلام شود، قابل بررسی نیست.

آنچه در صداوسیما برای شکست برنامه‌ای که در گذشته متعلق به خود او بوده و فرمان تعطیلی‌ آن را در مخالفت با عادل فردوسی‌پور که رییس شبکه ۳ او را خارج از مدار معرفی کرده، جریان دارد از عجایب است. به عبارت دیگر، این کوششی است برای شکست خود در رسانه‌ای که متعلق به خود است.

برنامه‌های ورزشی در صداوسیمای ایران از پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها است. این یعنی باشگاه‌ها مهمترین محتوا را برای تلویزیون ایران تولید می‌کنند. همین باشگاه‌ها اما هیچ سهمی از درآمد سرشار صداوسیما از آگهی‌های تبلیغاتی برنامه‌های ورزشی و پخش مستقیم بازی‌ها ندارند. صداوسیما در این خصوص که چرا حق فوتبال و سایر ورزش‌ها را نمی‌پردازد، به هیچ‌کس پاسخگو نیست. عجیبتر اینکه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران، دو نهادی که نمی‌توانند مدافع حقوق باشگاه‌ها در برابر صداو سیما باشند، بارها به این موضوع تن می‌دهند که روز و ساعت بازی‌ها را مطابق میل صداوسیما برنامه‌ریزی کنند. تسلیم در برابر خواست صداو سیما باعث می‌شود در جدول پخش برنامه‌های تلویزیونی جا بگیرند. شبکه‌های استانی صداوسیما برای پخش بازی تیم‌های شهرستان‌ها که خود دچار مشکلات اقتصادی عدیده هستند، مبالغی دریافت می‌کنند. در اقتصاد امروز ورزش، این وارونگی در ارتباط میان تلویزیون و باشگاه ورزشی شاید بی‌نظیر باشد.

فوتبال به بازیچه‌ای برای صداوسیما تبدیل شده است. این در حالی‌ است که بحران‌های مالی باشگاه‌ها و فدراسیون به اوج رسیده است. در این میان، تلویزیون جمهوری اسلامی به خود می‌بالد که فوتبال را به رایگان از آنِ خود کرده است.

بیشتر از ورزش