چگونگی تغییر هتل‌ها بعد از کرونا

در دستشویی‌ها از فلزهایی استفاده می‌شود که خود را تمیز می‌کنند و پوششی ویژه روی سطح زمین و دیوارها کشیده می‌شود که ویروس نتواند به آنها بچسبد

بسیاری از ما به فضاهای باز به عنوان نوشدارویی برای حبس در قرنطینه نگاه می‌کنیم و این میل باعث شده هتل‌ها نیز برنامه‌های سابق خود را در این زمینه تسریع بخشند-Pexels

ویروس کرونا سفر را به شیوه‌های مختلفی که قبلا تصور هم نمی‌شد، تغییر داده است.

بعضی از این تغییرات کاملا آشکار است: مانند اجبار به استفاده از ماسک هنگام پرواز یا نیاز به نشان دادن نتیجه منفی آزمایش کووید پیش از اجازه خروج از کشور و ورود به کشوری جدید. اما تغییرات پنهان نیز وجود دارند: مانند استفاده از فناوری و داده‌ها در بررسی هدف سفرِ متقاضیان با هدف کمک به کنترل اماکن شلوغ.

بی‌تردید برخی از بزرگترین این تغییرات در صنعت هتل‌داری اتفاق افتاده است، گرچه به عنوان مهمان هتل شما احتمالا فقط متوجه حذف بوفه صبحانه از خدمات هتل شده‌اید.

برای مثال در بریتانیا هتل‌ها اقدامات تمیزکاری شدیدتری را به کار بستند و حتی اتاق‌ها را برای مدت کوتاهی بین دو مهمان خالی نگه می‌دارند. در سطح جهان نیز وعده عدم استفاده از ظروف و محصولات پلاستیکی یک بار مصرف، در بسیاری از اماکن به تعویق افتاده است.

با بروز تغییری شدید در رفتار مهمانان و همچنین مناسبات فعلی این صنعت، تغییراتی بیشتر در راه خواهد بود.

استفاده روزافزون از فناوری‌های بدون نیاز به تماس

فناوری‌های بدون تماس اکنون مدت‌ها است در صنعت هتل‌داری رواج یافته است، اما به خاطر کووید-۱۹ هتل‌ها استفاده از این فناوری را سرعت بخشیده‌اند.

برای مثال هتل هیلتون در سال ۲۰۱۵ کلید دیجیتالی خود را معرفی کرد که یک اپ است که به اعضای گروه «هیلتون هانورز» اجازه می‌دهد در گوشی اطلاعات خود را وارد کنند، اتاق خود را انتخاب کرده و درب آن را با استفاده از گوشی همراه خود باز کنند. این فناوری در تمام هتل‌های این شرکت در دسترس نیست اما به گفته گوردون کولز، قائم مقام ارشد تیم معماری طراحی و ساخت ای‌ام‌ای‌ای هیلتون، استفاده از این فناوری سرعت یافته و اکنون در بیش از ۵ هزار هتل در سراسر دنیا مورد استفاده است.

هیلتون همچنین «اتاق‌های متصل» را ارائه می‌کند که در آنها همه چیز، از نور و دمای اتاق گرفته تا شبکه تلویزیون، می‌تواند از طریق گوشی همراه مهمان کنترل شود. این مجموعه هتل تنها شرکت فعال در این عرصه نیست و فناوری‌هایی مشابه در سطوحی مختلف در مجموعه هتل‌های ویرجین هتل، بلاک هتل، و سیتزین ام هتل در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

تعبیه محصولات هوشمند در طراحی‌های روزمره 

ژان مایکل گتی، طراح هتل که در عرصه هتل‌های تجملاتی مشغول است، آینده‌ای را متصور است که در آن محصولات هوشمند در تمام طراحی‌های روزمره تعبیه شده‌اند.

او به ایندیپندنت گفت: «این شامل اموری نظیر سطوح ضد میکروب در همه جا، از لابی گرفته تا میزهای کنار صندلی، و تا رستوران پشت هتل، ایستگاه‌هایی برای ورود اطلاعات خود و محدودیت درباره تعداد حاضران در آسانسور می‌شود. در دستشویی‌ها از فلزهایی استفاده خواهد شد که خود را تمیز می‌کنند و پوششی ویژه، مانند گل نیلوفر آبی، به روی سطح زمین و دیوارها کشیده خواهد شد که ویروس نتواند به آنها چسبیده و به زندگی ادامه دهد.»

او افزود: «پلاستیک‌های نامرئی ویژه و صفحات قابل برداشت روی ریموت تلویزیون، شیرهای آب، سر دوش و دستگیره‌های در کشیده خواهد شد. لوله‌کشی آب و سیستم تهویه هوا هم فیلتر و تمیز و خالص خواهد شد. طی ۵ سال، به پیش‌بینی من، تمام این موارد در صنعت هتل‌داری، به ویژه در بین هتل‌های مجلل، به امور استاندارد تبدیل خواهند شد.»

تسهیلات بیشتر داخل اتاق

در سال ۲۰۲۰، ما شاهد ظهور بی‌سابقه آپارتمان‌های مجهز به وسایل بودیم که بخشی از آن به خاطر پاسخ به تقاضای مهمانانی بود که می‌خواستند تماس با دیگران را به حداقل برسانند.

به گفته آقای گتی، این روند به اتاق‌ هتل‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اتاق‌های معمولی امکانات بیشتری نظیر آشپزخانه و لباسشویی فراهم خواهند آورد تا تماس با دیگران برای تمیز کردن و خدمات اتاق به حداقل برسد.»

البته که این مورد هم به طریقی محدود، اکنون نیز در حال وقوع است.

برای مثال تمام اتاق‌های هتل‌های استی‌بریج آشپزخانه دارند. در برخی از هتل‌های هیلتون، مهمانان می‌توانند امکانات «وسایل تناسب اندام ۱.۵ متری» بگیرند که برای آنها امکاناتی نظیر دوچرخه درجا و سیستم تی‌آرایکس در اتاق خود فراهم می‌کند تا دیگر نیازی به رفتن به باشگاه هتل نداشته باشند. در هتل‌های هارد‌راک نیز مهمانان علاقه‌مند به موسیقی همیشه می‌توانند آلات موسیقی را برای نواختن در اتاق خود قرض بگیرند.

جذاب‌تر کردن تمهیدات ایمنی کووید

ایستگاه‌های شستشوی دست و دیوارک‌های پلاستیکی مواردی هستند که چندی است شاهد آنها هستیم ولی برخی هتل‌ها اکنون می‌خواهند این موارد را «جذاب‌تر» کرده و با معمولی کردن آنها در طراحی ساختمان، آنها را به بخشی از تجربه مهمانان مبدل کنند.

به گفته آقای کولز: «برای مثال به ایستگاه‌های شستشوی دست نگاه کنید. سابقا چنین مواردی را در لابی هتل نمی‌دیدید اما اکنون یکی از بخش‌های کلیدی دوران حضور شما در هتل هستند. این ایستگاه‌ها برای مدت‌ها با ما خواهند ماند و به همین خاطر بسیاری از هتل‌ها دنبال محصولات ظریف‌تری هستند که به طراحی کلی هتل بیشتر بیاید. همین مورد درباره تجهیزات بررسی سلامت مهمانان نیز صادق است. اکنون شاهد ظهور طراحی‌های ظریف و زیبا هستیم تا تجهیزات بررسی سلامتی زیبایی برای این کار تولید شود. این به تلفیق هرچه بهتر این موارد بزرگ و دست و پا گیر در محیط اطراف کمک می‌کند.»

تمهیدات بهداشتی بیشتر قابل رویت

ایستگاه‌های شستشوی دست و دیوارک‌های پلاستیکی تنها تمهیدات ایمنی کووید نیستند که هر روز دیده می‌شوند، در هتل‌های هیلتون تمیزکاری هم به همین سرنوشت دچار شده است.

آقای کولز گفت: «سابقا تمیزکاری وقتی انجام می‌شد که مهمانان اندکی در محل حضور داشتند که افراد زیادی شاهد آن نباشند. اکنون تغییر قابل توجهی صورت گرفته و مهمانان با اطمینان خاطر می‌‌توانند ببینند تیم تمیزکاری در سراسر هتل به تمیز کردن عمیق‌تر مناطق می‌پردازند که بخشی از برنامه «اقامت تمیز در هیلتون» است. اکنون که مهمانان به دنبال شفافیت بیشتر هستند، خطوط بین تیم جلو و پشت هتل کمرنگ‌تر شده است که باعث اطمینان خاطر و راحتی بیشتر مهمانان می‌شود.»

توسعه محوطه رو باز

بسیاری از ما به فضاهای باز به عنوان نوشدارویی برای حبس در قرنطینه نگاه می‌کنیم و این میل، به گفته آقای کولز، باعث شده هتل‌ها نیز برنامه‌های سابق خود را در این زمینه تسریع بخشند. این واقعیت هم به این مورد کمک کرد که رویکرد مرحله‌ای انگلستان در محدودیت‌های ویروس کرونا به خانواده‌ها اجازه می‌داد در محیطی سر باز با یکدیگر ملاقات کنند.

چندین هتل هیلتون در لندن هم‌اکنون نیز فضاهایی در پشت بام به مهمانان ارائه می‌کنند که وقتی در سال گذشته، باز نگه داشتن آنها مجاز بود، مورد بیشترین بهره‌برداری این شرکت قرار گرفتند. حتی اماکنی که محیطی در پشت‌بام نداشتند نیز کارهایی کردند تا مقدار قابل توجهی از فضای سر باز برای مهمانان خود فراهم آورند.

برای مثال هتل «دابل‌ تری بای هیلتون هروگیت مجستیک»، یک سرسرا در محیط خارج هتل ایجاد کرده است که طی ماه‌های تابستان گذشته، توانست در آنجا کنسرت‌های موسیقی در فضای باز برگزار کند. و اکنون که زمستان شده است، چادری به دور این محل برپا کرده و یک چاله آتش با صندلی‌هایی با رعایت فاصله اجتماعی در آنجا تعبیه کرده‌اند تا به محض رفع محدودیت‌ها پذیرای مهمانان باشد.

آوردن گیاهان و درختان به محیط داخل هتل

در آخر ممکن است شاهد درختان و گیاهان بیشتر در محیط‌های داخل هتل باشیم. آقای کولز توضیح داد: «طراحی طبیعت‌دوستانه که بر طبیعت و دنیای طبیعی متمرکز است، شاهد ظهوری مجدد خواهد بود. مشتریان فهمیده به دنبال فضاهایی سربسته خواهند رفت که به آنها محیطی زیبا، روشن و پر از گیاه و درخت وعده دهد و در حال حاضر، مهمتر از همه، باعث هوایی تمیزتر و احساس تندرستی بیشتر می‌شود. این همچنین باعث تلفیق محیط بیرون با داخل هتل‌ها می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از سفر