یار مهربان، سراینده گندمزار رفت

محمود کیانوش، شاعر و نویسنده و منتقد نامدار ایرانی درگذشت

محمود کیانوش پیشگام شعر کودک در ایران بود - عکس از رسانه های اجتماعی

گندم‌زار تو بسیار زیبایی

 هر فصلی با رنگی می‌آیی

 بی‌رنگی، پُررنگی، کم‌رنگی

 با هر فصل همراهی، هم‌رنگی

 گندم‌زار، گندم‌زار، گندم‌زار

 از شما چه پنهان او که ده سال با نام علیزاده طوسی از لندن نامه می‌نوشت، رفت! و از نسل دایناسورها یکی دیگر کم شد. کرونا باز یکی دیگر از نسلی که شاید جامعه فارسی‌زبان تا سال‌ها به خود نبیند را برد: محمود کیانوش، نویسنده، مترجم، شاعر، منتقد ادبی، تهیه‌کننده رادیو و پدر شعر کودک ایران!

او سه‌شنبه‌شب ۱۲ ژانویه، در بیمارستانی در شمال لندن، در ۸۶ سالگی براثر ابتلا به کرونا درگذشت.

او از نسلی بود که معلوم نیست آیا کسی بتواند جای آن‌ها را بگیرد، پشتوانه نسل‌هایی چند که با نوشته‌ها و تفکرات آن‌ها بزرگ شدند و پا گرفتند. آن‌ها که با او هم‌کلام و همکار بوده‌اند می‌گویند از بزرگان بحث بود و کسی روی حرفش کلامی اضافه نمی‌کرد. ازلحاظ زبان و بیان دردانه بود.

معلوم نیست دنیا چند نفر دیگر مثل آن‌هایی را دارد که در این سال‌ها از میان ما رفته اند. با رفتنشان گویی پشت نسلی خالی می‎شود که فرصت پیدا کردن چنین اعجوبه‌هایی را نخواهد داشت. این‌ها همان‌هایی هستند که با رفتن خود حسرت‌به‌دل‌ها می‌گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید بسیاری او را با نامه‌هایی از لندن می‌شناختند ولی نسل دیگری او را با اشعاری ماندگار در کتاب‌های درسی می‌شناخت.

 «کلاغ بندباز» را از او خوانده بودیم یا «بچه‌های جهان» و بسیاری از شعرهایی که کودکان در کودکستان‌ها و مدارس زمزمه می‌کردند و بزرگ می‌شدند. یک گل، ده گل، صدتا گل/ اینجا، آنجا، هر جا گل ولی محمود کیانوش گل دیگری بود برای نسلی که هنوز جا داشت از او بیاموزد.

از محمود کیانوش ده‌ها کتاب شعر و داستان و نمایشنامه و نقد و تحقیقات ادبی از جمله سه دفتر شعر به زبان انگلیسی و منتخبی از آثار شاعران به نام ایران با ترجمه خود او و چندین ترجمه از آثار نویسندگان بزرگ در ایران منتشرشده است.

 ولی اولین کتاب شعر او که شامل یک شعر بلند نیمایی با عنوان شبستان بود در سال ۱۳۳۹ چاپ شد. پس ‌از آن مجموعهٔ «ساده و غمناک» که منتخبی از شعرهای او از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۱ بود منتشر شد. او نزدیک به ۳۴ سال با نام علیزاده طوسی در بخش فارسی بی‌بی‌سی برنامه‌های بسیاری تهیه کرد از جمله برنامهٔ هفتگی «نامه‌ای از لندن» که بیش از ده سال ادامه داشت.

برنامه‌های «هزار سال غزل فارسی» در ۱۴ بخش بیست‌ دقیقه‌ای نیز ازجمله آثار تولیدی ماندگار اوست. محمود کیانوش به‌جز انتشار آثار مهم و تأثیرگذار در حوزه ادبیات، کتاب شعر و داستان‌های کوتاه و بلند، از اعضای شورای کتاب کانون فکری کودکان و نوجوانان ایران نیز بود. بسیاری سال‌های فعالیت او را در زمره درخشان‌ترین سال‌های کانون می‌دانند.

بیشتر از فرهنگ و هنر