واکنش حوثی‌ها به قرار گرفتن در فهرست سیاه: پاسخ می‌دهیم

وزارت خارجه آمریکا حوثی‌های یمن را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد

مایک پمپئو قرار دادن انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی را راهی برای مقابله با فعالیت تروریستی آن گروه و بازداشتن رژیم ایران از ادامه فعالیت‌های زیان‌بار در منطقه دانست- Mohammed HUWAIS / AFP

درپی اعلام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی‌بر قرار دادن جنبش انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی، محمدعلی الحوثی، یکی از رهبران حوثی‌ها، اعلام کرد که این گروه اقدام آمریکا برای قرار دادن آن در فهرست سیاه را محکوم می‌کند و حق پاسخ‌گویی و واکنش به آن اقدام را برای خود محفوظ می‌داند.

این عضو شورای عالی سیاسی حوثی‌ها در توییتی نوشت: «آمریکا منبع تروریسم و سیاست و اقدام‌های دولت ترامپ، رییس جمهوری که دورانش روبه اتمام است، تروریستی است و سیاست‌هایی که پیش از این ارائه کرده، بیانگر بحران تفکر است.»

 

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جنبش انصارالله یمن (گروه حوثی‌ها) را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده و سه نفر از رهبران آن به نام‌های عبدالملک حوثی، عبدالخلیق بدرالدین حوثی و عبدالله یحیی حکیم را نیز در فهرست تحریم‌های آن کشور قرار داده است

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام وزارت امور خارجه ایالات متحده، هدف از تروریستی خواندن این گروه «تحت حمایت جمهوری اسلامی»، پاسخگو کردن آن در رابطه با فعالیت‌های تروریستی ازجمله حمله‌های برون‌مرزی و تهدید غیرنظامیان، زیرساخت‌ها و کشتیرانی تجاری است.

حوثی‌ها تا کنون مسئولیت تعدادی از حمله‌ها در خلیج فارس مانند حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را برعهده گرفته‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی تایید کرد که منشاء سلاح‌های مورد استفاده در آن حمله، «ایران» بوده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در این زمینه، در توییتی نوشت: «قرار دادن انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی، به‌معنای مقابله با فعالیت تروریستی آن گروه و بازداشتن رژیم ایران از ادامه فعالیت‌های زیان‌بار در منطقه است.»

 

گروه حوثی‌ها یا جنبش انصار‌الله یمن، یک گروه خودمختار و نزدیک به حکومت ایران، در شمال آن کشور، با دولت یمن مشغول جنگ است. گروه‌های بین‌المللی برای امدادرسانی به مردم یمن ناگزیر باید به‌نوعی با این گروه شبه‌نظامی همکاری کنند.