رویترز: آمریکاحوثی‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد

حوثی‌ها تا کنون مسئولیت بسیاری از حمله‌ها در خلیج فارس از جمله حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را بر عهده گرفته‌اند

ملاقات سخنگوی حوثی‌های یمن با علی خامنه‌ای در تهران-سوم اوت۲۰۱۹-KHAMENEI.IR / AFP

سه منبع مطلع در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کردند که آمریکا به زودی (امروز)، جنبش حوثی‌های یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار می‌دهد.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، تصمیم به در فهرست سیاه قرار دادن این گروه «تحت حمایت جمهوری اسلامی» در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ اجرایی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها تا کنون مسئولیت بسیاری از حمله‌ها در خلیج فارس از جمله حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را بر عهده گرفته‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی تایید کرد که منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله «ایران» بوده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر نوشت: «تروریستی خواندن انصارالله یمن با فعالیت تروریستی آن و فعالیت‌های بدخواهانه بیشتر ایران در منطقه مقابله می‌کند».

دولت ترامپ در هفته‌های اخیر فشار تحریم‌ها علیه ایران و گروه‌های وابسته به آن را افزایش داده است. اقدامی به گمان برخی ناظران بین‌المللی بازگشت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام را دشوارتر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز درباره گزارش رویترز اظهار نظر نکرده، اما یک منبع آگاه گفته است که دولت ترامپ از ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن پس از معرفی حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی اطمینان حاصل کرده است. سازمان ملل بحران یمن را بزرگترین بحران انسانی جهان توصیف کرده که در نتیجه آن ۸۰ درصد از مردم این کشور به کمک‌های بین‌المللی محتاج شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلاف‌نظرهایی درباره در فهرست سیاه قرار دادن حوثی‌ها وجود داشته است، اما در نهایت تصمیم اتخاد می‌شود.

حوثی‌ها یا انصار‌الله، یک گروه خودمختار در شمال یمن است و گروه‌های بین‌المللی برای دسترسی به مردم یمن ناگزیر به همکاری این گروه شبه‌نظامی هستند.

بیشتر از جهان