آمریکا حملات حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد: به همکاری با ایران پایان دهید

مایک پمپئو: این حملات تهدیدی علیه امنیت منطقه است

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ و به دنبال شورش حوثی‌ها و تصرف برخی شهرهای عمده از جمله صنعا، پایتخت، آغاز شد- MOHAMMED HUWAIS / AFP

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه حملات شورشیان حوثی یمن به عربستان سعودی را محکوم کرد و گفت این حملات تهدیدی علیه امنیت منطقه است و جان غیرنظامیان بی گناه، از جمله آمریکایی‌ها، را به خطر می اندازد.

مایک پمپئو در ادامه پیام خود در توییتر تاکید کرد که شبه‌نظامیان شیعه حوثی که از حمایت ایران برخوردار هستند باید به همکاری خود با جمهوری اسلامی و تهدید امنیت منطقه پایان دهند و در جهت کمک به مردم یمن کار کنند.

همزمان مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز با صدور بیانیه‌ای در همین زمینه خواستار توقف حملات حوثی‌ها به خاک عربستان شد، که به گفته او با کمک و تشویق جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

وی در این بیانیه خاطر نشان کرده است که حوثی‌ها با همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان می‌دهند برای رسیدن به یک راه حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ یمن جدی نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه بیانیه تاکید شده است که ایالات متحده از ایران می‌خواهد به نقض قطعنامه شورای امنیت با قاچاق اسلحه به حوثی‌ها و تقویت آنها برای حمله به همسایگانشان، از جمله عربستان، پایان دهد.

رسانه‌های سعودی روز دوشنبه اعلام کردند که ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض، یک پهپاد مسلح به وسیله انفجاری را، که از سوی حوثی‌ها به کشور اعزام شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

این ائتلاف، که از مارس ۲۰۱۵ و ورود عربستان سعودی به جنگ یمن تشکیل شد، در روزهای اخیر از رهگیری و انهدام پهپاد و برخی تسلیحات انفجاری شلیک شده از سوی حوثی‌ها خبر داده است.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ و به دنبال شورش حوثی‌ها و تصرف برخی شهرهای عمده از جمله صنعا، پایتخت، آغاز شد. این جنگ پای کشورهای دیگر، از جمله دو قدرت منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان سعودی را به آن باز کرد.

تهران در چند سال گذشته از شورشیان حوثی، که کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند، در برابر نیروهای وفادار به دولت قانونی این فقیرترین کشور خاورمیانه، که از حمایت بین‌المللی برخوردار است، پشتیبانی کرده است.