درخواست صدور «اعلان قرمز» ناجا از اینترپل در پرونده فخری‌‌زاده

حاجیان بدون اشاره به اتهامات حزب‌الله گفت منبع درآمد تروریسم مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته است

لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان و آمران ترور قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده صادر شده است - عکس از باشگاه خبرنگاران

سخنگوی ناجا اعلام کرد که ایران برای چهار نفر از «مرتکبان ترور» محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی، به اینترپل درخواست صدور اعلان قرمز داده است.

این در حالی است که هنوز روشن نیست فخری‌زاده چگونه در منطقه آبسرد دماوند کشته شده و هیچ گزارش رسمی در این زمینه منتشر نشده و عاملان آن نیز معرفی نشده‌اند.

مهدی حاجیان در یک نشست خبری گفت: «لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان و آمران ترور قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است». 

پیش‌تر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفته بود پرونده مربوط به کشته‌شدن قاسم سلیمانی در دادسرای ویژه امور بین‌الملل تهران تشکیل و تحقیقات جامع و مفصلی در ارتباط با آن انجام شد. همچنین، نیابت‌های قضایی به شش کشور که می‌تواستند در این حوزه اطلاعات مفیدی را در اختیار قوه قضائیه قرار دهند، ارسال شد و از برخی از کشورها پاسخ مناسبت و اسناد بسیار خوبی به دست ما رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تأکید کرد: «برای حدود ۴۸ نفر از مقامات مختلفی که در فرایند این حادثه دخیل بودند، از رئیس‌جمهور آمریکا تا فرماندهان و مقامات مختلف در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا و نیرو‌های مستقر در منطقه شناسایی شدن و برای همه این افراد با قید نقش آن‌ها، اعلان قرمز صادر شد و از طریق اینترپل به پلیس بین الملل اعلام گردید که این افراد تحت تعقیب دادسرای عمومی و انقلاب تهران هستند».

حاجیان در ادامه و در بخشی دیگر از سخنانش مدعی شد: «عملکرد پلیس ما، جهان‌شمول است و جامعه جهانی باید بداند که ما در صف اول مبارزه با جرائم سازمان‌یافته هستیم. منبع درآمد تروریسم مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته است که ایران در صف اول این مبارزه قرار دارد».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ مقامات ایتالیایی از کشف و ضبط محموله ۱۵ تنی مواد مخدر به ارزش یک میلیارد دلار متعلق به حزب‌الله لبنان در این کشور خبر دادند. جمهوری اسلامی به طور مستقیم از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند و این گروه نیز خود را صراحتاً وابسته به جمهوری اسلامی می‌داند.

پیش از آن نیز، روزنامه آلمانی «دی ولت» نوشت که حزب‌الله چیزی بیش از یک حزب سیاسی و شاخة مسلح آن است، و در قالب یک شبکة جنایی در زمینة قاچاق مواد مخدر و اسلحه در سراسر جهان، از جمله در آلمان فعال است.

اگرچه حسن نصرالله همواره اتهام قاچاق مواد مخدر توسط حزب‌الله را رد کرده است.