اصرار به دستگیری عاملان قتل قاسم سلیمانی از طریق پلیس اینترپل

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید صادر کردن حکم جلب ترامپ قانونی‌ست

برخی شخصیت‌های سیاسی در ایران هنوز هم روایت گرفتن حکم جلب ترامپ و ۳۶ نفر دیگر را جدی گرفته‌اند و سخت پیگیر آن هستند که این امر محقق شود - HO / KHAMENEI.IR / AFP

چندی پیش بود که خبر صادر کردن حکم جلب ترامپ و ۳۶ نفر دیگر که به زعم مقامات جمهوری اسلامی در قتل قاسم سلیمانی نقش داشتند توسط دادستان تهران منتشر شد.

خبری که بر اساس آن علی القاصی مهر، دادستان تهران برای ۳۶ نفر از کسانی که به گفته او در قتل آقای سلیمانی نقش داشته‌اند، ازجمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حکم جلب در ایران و هم‌چنین «اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل» صادر کرده بود. 

واکنش‌ها به این خبر البته بسیار بود؛ مقامات پلیس اینترپل اعلام کردند که اساسا چنین درخواستی از سوی ایران به آنان ارسال نشده است. 

برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، ادعاهای دادستان تهران را «حیله‌های تبلیغاتی» عنوان کرده بود و تاکید کرده بود که هیچ‌کس این حرف‌ها را «جدی» نمی‌گیرد. 

هوک گفته بود که «غیرمحتمل است که پلیس بین‌الملل درخواست ایران را برآورده کند.»

با این‌حال به نظر می‌رسد برخی شخصیت‌های سیاسی در ایران هنوز هم روایت گرفتن حکم جلب ترامپ و ۳۶ نفر دیگر را جدی گرفته‌اند و سخت پیگیر آن هستند که این امر محقق شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز، پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه، سیدعلی آقازاده دافساری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  درباره صادر شدن حکم جلب  ۳۶ نفر از افرادی که در قتل قاسم سلیمانی «مباشرت، مبادرت و آمریت» داشتند و هم‌چنین عدم همکاری پلیس اینترپل با مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده که « اقدام ایران درخصوص معرفی و دستگیری آمران جنایت ترور سردار سلیمانی یک اقدام قانونی و بین‌المللی است».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با بیان این ادعا که خواست ایران در خصوص محاکمه عاملان قتل قاسم سلیمانی «یک کار قانونی و پذیرفته شده از سوی نظام بین‌المللی است» ، گفته: «اقدام ایران کاملا پذیرفته شده است و همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از آن حمایت کردند. اما با توجه به اینکه آمریکایی‌ها و رئیس‌جمهور آنها مستقیما در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نقش داشته است، این پیگری روال دیگری پیدا می‌کند».

این نماینده مجلس مدعی شده است که «با توجه به خوی استکباری ایالات متحده و همچنین سازمان‌های وابسته به نظام سلطه آمریکا و لابی صهیونیستی این پروسه مدت طولانی را طی کند و ایران راه سختی را در پیش دارد».

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که «قطعا اراده جمهوری اسلامی ایران پیگیری این شکایت خواهد بود و تا محقق شدن شکایت‌مان دست از آن نخواهیم کشید».

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های گذشته و به‌خصوص پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، به اوج خود رسیده است. آمریکا قویا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است و روسیه و چین مخالفان تمدید این تحریم‌ها. 

بیشتر از