قیمت دلار، سکه، گوشی و خودرو اندکی کاهش یافت

پیش‌تر و در مهر سال جاری دلار به بالای ۳۰ هزار تومان نیز رسیده بود

کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد که در پاییز سال قیمت ارز به شدت افزایش یافته بود - عکس از اقتصاد نیوز

در پی روند کاهشی قیمت دلار که از ابتدای هفته آغاز شده بود، قیمت‌ها در سایر بازارها مانند طلا، سکه، خودرو و گوشی تلفن همراه نیز تحت تأثیر این موضوع کاهش یافت.

قیمت دلار که طی چند هفته اخیر روی کانال ۲۵ هزار تومان به ثبات رسیده بود، به حدود ۲۴ هزار تومان افت کرده است.

ایرنا نوشت که در نخستین روز هفته جاری، معاملات قیمت دلار با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به پایان رسید اما قیمت این ارز امروز به روند نزولی خود ادامه داد و نرخ آن در صرافی‌های بانکی با ۵۰ تومان کاهش نسبت به‌روز گذشته به قیمت ۲۴ هزار تومان و ۸۵۰ تومان کاهش پیدا کرد. یورو نیز معادل ۳۰۲۵۰ تومان به فروش می رسد.

 این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال بین ۱۵۴۰۰ تا ۱۶۳۰۰ تومان نوسان داشته و در مهرماه تا ۳۰۷۰۰ تومان نیز رسید.

طی  هفته اخیر، این روند کاهش قیمت را در بازار سکه نیز شاهد بودیم. کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، اثر خود را در بازار داخل ایران نیز نشان داد به‌طوری‌که سکه تمام بهارآزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه در بالاترین میزان خود در سال ۹۹، به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده بود.

همچنین، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۷۷۵ هزارتومانی رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید تأثیرگذارترین اثر کاهش قیمت ارز را در بازار خودرو شاهد باشیم. قیمت‌ها نشان می‌دهد خودروهای داخلی بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر پراید ۱۳۱ در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۴۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۰۹ میلیون و پژو ۴۰۵ ۱۷۵ میلیون تومان، خریدوفروش می‌شود.

از طرف دیگر، نمودار قیمت تلفن‌های همراه نیز نزولی است. برای مثال آیفون پرو مکس ۲۵۶ است که پیش‌تر با قیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شد، هم‌اکنون به قیمت ۴۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین نرخ گوشی نوت هشت ۱۲۸ شیائومی که حدود یک ماه قبل در بازار هفت میلیون تومان بود، از دوشنبه گذشته با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

این کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد که افزایش شدید قیمت دلار در ابتدای سال جاری باعث شده بود تا با گرانی شدید کالاهای فوق طی ۹ ماه گذشته مواجه باشیم. ازآنجایی‌که گوشی تلفن همراه وارداتی است و بسیاری از قطعات خودروهای مونتاژ داخل نیز همین شرایط را دارد، نوسان قیمت ارز به شدت بر روی آنها تأثیر دارد. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که افزایش قیمت طلا و سکه تنها تابعی از قیمت ارز نبود و حباب شکل‌گرفته حول آن، ناشی از هجوم سرمایه‌ها به آن بازار بوده است.

بیشتر از اقتصاد