درهای مساجد به روی زنان باز شود

جامعه سنتی افغانستان مانع نماز مشترک زن و مرد در مسجد می‌شود

زنان افغان می‌خواهند در مساجد به روی آنها برای ادای نماز مشترک باز شود-HOSHANG HASHIMI / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان در دیدار با شماری از زنان در استان ننگرهار گفت که زنان در کنار دیگر خواسته‌های قانونی، آرزو دارند روزی برسد که بتوانند در مسجد نماز بگزارند.

زنان در افغانستان عمدتا سنتی، نمی‌توانند برای ادای نماز به مسجد بروند و بیشتر در خانه عبادت می‌کنند.

آقای صالح گفت: «یکی از بهترین خواسته‌های زنان ننگرهار این بود که تعدادی از مساجد در شهر جلال‌آباد دو طبقه شوند و طبقه دوم مساجد به‌صورت اختصاصی در اختیار بانوان قرار گیرد.»

زنان ننگرهار در این دیدار تاکید کردند: «اگر مساجد دو طبقه نمی‌شوند تا زنان مکانی اختصاصی داشته باشند، باید در مساجد تازه‌ساز بخشی اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شود تا بتوانند نمازشان را در مسجد و به جماعت ادا کنند.»

امرالله صالح در رابطه با این خواست زنان ننگرهار گفت: «میلیون‌ها زن مسلمان در این کشور آرزو دارند که روزی به مسجد بروند و نماز بخوانند و از ثواب جماعت محروم نباشند اما متاسفانه لایه‌های ضخیم فرهنگی در طول تاریخ بر افکار دینی جامعه اضافه شده و مسجد را به عبادتگاه مردان مبدل کرده است.» آقای صالح افزود: «حالا شنیدن این درخواست زنان ننگرهار برای ادای نماز در مسجد شاید مو بر اندام بعضی تاریک‌اندیشان راست ‌کند. مادرم این آرزو را که روزی بتواند در صف نماز جماعت بایستد با خود به گور برد.» او تاکید کرد: «در تحقق این خواست بر حق دینی زنان ننگرهار تلاش‌ خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون نخست ریاست‌جمهوری افغانستان همچنین از حضور زنان این استان در صفوف نیروهای امنیتی افغان استقبال کرد و گفت: «بسیار خوشحال شدم که در صفوف پلیس در ننگرهار تعدادی از زنان خدمت می‌کنند. من بارها گفته‌ام در استانی که زن در صفوف پلیس نباشد دولت توان رسید‌گی به حداقل ۵۰ درصد از قضایای حقوقی و جرمی را ندارد.»

شیراز ننگرهاری، ساکن شهر جلال‌آباد، می‌گوید: «در حال حاضر اگر بگویند که زنان به مسجد بروند و نماز بخوانند، حکم کافر بودن صادر می‌کنند و می‌کشند. خداوند بزرگ نخست صلح و ثبات را در کشور ما تامین کند تا همه ما زنان و مردان بتوانیم مانند کشورهای اسلامی مراسم‌ دینی خود را بدون هراس برگزار کنیم. متاسفانه حالا از همه‌چیز برای ما هیولا ساخته‌اند و آدم هر کاری انجام می‌دهد، فکر می‌کند کافر شده است. این خواست زنان ننگرهار شرعی و دینی است. آرزو داریم هرچه زوتر صلح در کشور ما تامین شود.»