بازگشایی مرزهای امارات به روی قطر

امارات متحده عربی از بهار ۲۰۱۷ روابط تجاری و دیپلماتیک خود را با قطر به حال تعلیق درآورده بود

در هفته‌های گذشته گفتگوها برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی با قطر شدت گرفته بود -AFP

امارات متحده عربی از بازگشایی کلیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر خبر داد.

خالد عبدالله بالهول، معاون وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی اعلام کرد که کشورش شروع به پایان دادن به تمام اقدامات انجام شده علیه دولت قطر می‌کند.

قرار است بازگشایی مرزها میان دوکشور از فردا اجرایی شود.

امارات متحده عربی در روز ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ به همراه عربستان سعودی، مصر و بحرین روابط خود را با قطر قطع کرد.

در هفته‌های گذشته گفتگوها برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی با قطر شدت گرفته بود و عربستان سعودی نیز یک روز پیش از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که روابط خود را با قطر برقرار خواهد کرد.

معاون وزارت خارجه امارات هدف از عادی‌سازی روابط با امارات را ایجاد اتحاد و انسجام در صفوف کشورهای حوزه خلیج فارس دانست.

روز گذشته انور قرقاش، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجه، در یک نشست خبری مجازی از عادی‌سازی قریب‌الوقوع روباط تجاری و اقتصادی کشور با قطر خبر داد و گفت اقداماتی که طی یک هفته پس از توافق انجام می‌شود، اقدام‌‌هایی عملی در زمینه «برقراری پروازها، کشتی‌رانی و تجارت» را شامل می‌شود؛ اما او افزود که مسائل دیگر همچون احیای کامل روابط دیپلماتیک به زمان بیشتری نیاز دارد. قرقاش دلیل این موضوع را اختلاف‌های باقی‌مانده میان کشورها دانست، ازجمله در رابطه با مشکلات ژئوپلیتیک مانند مسائل مربوط به ترکیه و گروه‌های اسلام‌گرا مانند اخوان‌المسلمین.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجه گفت: «حل برخی مسائل آسان‌تر است و برخی دیگر، مدت بیشتری طول می‌کشد… شروع بسیارخوبی داشتیم… اما در زمینه اعتمادسازی مجدد با مشکلاتی روبرو هستیم.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از میانه سال ۲۰۱۷ به دلیل حمایت قطر از تروریسم و همکاری با ایران، پس از برقراری تحریم‌هایی علیه قطر، روابط خود را با آن کشور قطع کردند. دوحه این اتهام‌ها را رد می‌کند و می‌گوید هدف از این تحریم‌ها محدود کردن حق حاکمیت آن کشور است.

دولت آمریکا بر این باور است که اختلاف میان این کشورهای عربی، مانع تلاش برای مهار ایران می‌شود. در این راستا، کویت و ایالات متحده آمریکا در حل اختلاف‌ها میان چهار کشور عربی و قطر میانجی‌گری کردند.