فریب افکارعمومی به سبک نیروی پدافند هوایی ارتش ایران

راستی آزمایی ادعای شلیک موشک هوا به هوا توسط یک پهپاد در رزمایش پدافندی ارتش

موشک پس از شلیک به دور خودش چرخیده و همچون یک راکت بی‌هدف به زمین برخورد کرده است

صبح جمعه رسانه‌های حکومتی به نقل از روابط‌عمومی ارتش اعلام کردند که در جریان آخرین مرحله از رزمایش دو روزه پهپادی نیروهای چهارگانه ارتش در میدان تیر نیروی پدافند هوایی ارتش در سمنان، یک فروند پهپاد کرار یک موشک «هوا به هوا» از نوع آذرخش را به سمت آنچه یک هدف پرنده با سطح مقطع راداری کم بوده شلیک کرده است. با یک تحقیق ساده به راحتی می‌توان دریافت که موشک آذرخش نه تنها به‌عنوان یک موشک ضدتانک در سال ۱۳۹۶ رونمایی شده است بلکه با نگاهی اجمالی به موشک موردنظر به راحتی می‌توان فهمید که آن موشک، یک ایم-۹جِی سایدوایندر (AIM-9J Sidewinder) ساخت صنایع هوافضای فورد در ایالات‌متحده آمریکا است که در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، یک هزار و ۹۸۸ تیر از آن برای استفاده جنگنده‌ها، به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران فروخته شد.

رسانه‌های حکومتی به نقل از روابط‌عمومی ارتش مدعی هستند موشک موردنظر پس از شلیک از پهپاد کرار به هدف خود برخورد کرده است؛ با یک نگاه ساده به تصویر موشک شلیک شده اما می‌توان فهمید که این موشک فاقد «رولِران» (Rolleran) بر روی باله‌های پایدارساز انتهای خود است. رولِران‌های موشک‌های «سایدوایندر» در پایدارسازی موشک پس از شلیک نقش مهمی دارند. آن‌ها دیسک‌های کوچکی هستند که روی تیغه‌های متحرک انتهایی باله‌های موشک سوار می‌شوند و با جریان هوا به چرخش در می‌آیند و همچون یک ژیروسکوپ پایدارساز، باله را ثابت نگه‌ می‌دارند و از چرخش موشک به دور خود جلوگیری می‌کنند. نبود رولِران بر روی موشک شلیک شده در جریان رزمایش نشان دهنده آن است که این موشک پس از شلیک به دور خودش چرخیده و همچون یک راکت بی‌هدف به زمین برخورد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای دیگر روابط‌عمومی ارتش ایران مبنی بر ساقط کردن یک هدف پرنده با سطح مقطع پایین توسط این موشک سایدوایندر هم به کلی کذب و ساختگی است. زیرا موشک‌های سایدوایندر برای رزم هوایی در برد کم ساخته شده‌اند و پس از قفل کردن سنسور یا حسگر خود بر نقاط داغ هواپیما یا هلیکوپتر (مثل لوله‌های اگزوز یا خروجی موتورها)، به سمت آن پرواز می‌کنند و اساسا هیچ راداری در دماغه خود ندارند. این موشک‌ها به‌جای سنسور راداری، سنسور فورسرخ یا حرارتی دارند.

لازم به ذکر است، این‌ها تنها دروغ‌های فرماندهان پداجا در جریان این رزمایش دو روزه پهپادی که امروز به پایان رسید، نبودند و این فرماندهان به دفعات ادعا کردند که پهپادهای هدف پرنده کیان-۱ و۲ آن‌ها ضدرادار و یا انتحاری هستند. آن‌ها همچنین ادعا کردند پهپادهای کیان پس از طی یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر از سمنان، به اهدافی در منطقه کنارک برخورد کردند این درحالی است که ابعاد کوچک این پهپاد به‌سختی می‌تواند سوخت لازم برای پرواز تا مسافت ۲۰۰ کیلومتر را فراهم کند. همچنین ابعاد کوچکش مانع حمل مواد منفجره به میزان بالا است.

۱۲سال فریب افکار عمومی توسط فرماندهان پداجا

فریب افکارعمومی و مقامات حکومت جمهوری اسلامی از سوی فرماندهان پداجا (نیروی پدافند هوایی ارتش) قدمتی حدودا ۱۲ ساله دارد و به سال‌های آغاز استقلال تدریجی این نیرو از نیروی هوایی ارتش بازمی‌گردد. فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش در سال ۱۳۸۷  مستقل شد و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الاانبیا نام گرفت و پس از آن در سال ۱۳۹۸ به یک نیروی مستقل به نام پداجا (نیروی پدافند هوایی ارتش) تبدیل شد. در ابتدا سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا را برعهده داشت و پس از آن در تاریخ هشت خرداد ۱۳۹۷، این مسئولیت بر عهده سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد گذاشته شد.

در سال ۱۳۸۷ زمانی که دولت روسیه مانع از تحویل چهار گردان سامانه پدافندی برد بلند اس-۳۰۰ پی ام یو-۱ به ایران شد، سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، پس از انعقاد قرارداد با یک شرکت دفاعی وابسته به وزارت دفاع، ماکت‌های یک سامانه مشابه اس-۳۰۰ را سفارش داد تا پس از تکمیل در جریان رژه روز ۲۰فروردین ۱۳۸۸ با نام «باور-۳۷۳»، به‌عنوان یک سامانه پدافندی برد بلند عملیاتی در خدمت نیروی تحت فرمان او، رونمایی شوند. اما در حقیقت در آن سال، شرکت‌های وابسته به صنایع دفاع ایران کار طراحی و توسعه این سامانه را به‌تازگی شروع کرده بودند. سامانه‌ای که نخستین بار در سال ۱۳۹۵ رونمایی شد و تا به امروز هم تولید انبوه آن شروع نشده است.

صباحی فرد، سال‌ها جانشین فرزاد اسماعیلی در قرارگاه پدافندی خاتم‌الانبیا بود و به نظر می‌رسد بزرگنمایی دستاوردهای نیروی تحت امر خود و همچنین فریب افکارعمومی را از فرزاد اسماعیلی آموخته باشد. از بارزترین اخبار کذب ساخت او، ادعای رهگیری، انتحاری و شکاری بودن پهپادهای هدف کیان-۱ و۲ است. در تاریخ دهم شهریور ۱۳۹۸، زمانی که نخستین بار پهپادهای هدف کیان-۱ و۲ در ستاد فرماندهی پداجا رونمایی شدند، صباحی فرد به دروغ آن‌ها را پهپادهای کروز نقطه‌زن و رهگیر معرفی کرد؛ درحالی که در فیلم‌های منتشر شده به‌وضوح مشخص بود که پهپادها به رنگ نارنجی هستند که مختص پهپادهای آموزشی و هدف است و هیچ‌گونه سنسور یا حسگر راداری و مادون قرمزی ندارند. ابعاد کوچک آن‌ها هم اجازه حمل هرگونه سلاح را به آن‌ها نمی‌داد.

همه‌چیز درباره موشک آذرخشی که به دروغ هوا به هوا معرفی شد

موشک آذرخش که روابط عمومی ارتش از آن به دروغ به‌عنوان یک موشک «هوا به هوا» نام برد در حقیقت همان موشک‌های ایم-۹جِی سایدوایندر خریداری شده در سال‌های پیش از انقلاب است که توسط دپارتمان سلاح شرکت توسعه فناوران هواپایه وابسته به سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح برای استفاده به‌عنوان موشک هوا به سطح و ضد زره تغییر کرده است. نگارنده این مطلب که خود تا زمان اخراج و سپس بازداشت توسط وزارت اطلاعات در سال ۱۳۹۱، به‌عنوان یک مشاور و کارشناس قراردادی، مدت کوتاهی با شرکت توسعه فناوران هواپایه همکاری داشت، خود شاهد برنامه‌ریزی‌ها برای ارتقا و تبدیل موشک‌های سایدویندر به موشک ضد زره بوده است.

موشک سایدوایندر که در صورت شلیک به شکل یک موشک «هوا به سطح» بردی معادل با ۱۰ کیلومتر پیدا می‌کرد، می‌توانست توان رزمی و ضدتانک هلیکوپترهای بل اِی اِچ-۱جِی اینترنشنال کبرا تاو (Bell AH-1J International Cobra Tow) هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی) ارتش را افزایش دهد. در حال حاضر نهایت برد موشک‌های ضدتانک تاو (Tow) شلیک شده از حدود ۳۰ فروند کبرای تاو باقیمانده هوانیروز ارتش (هوانیروز ارتش حدود ۶۰ فروند کبرا نان تاو هم دارد) حدود ۳/۵ کیلومتر است که هلیکوپتر را در معرض آتش تیربارهای تعبیه شده بر روی تانک یا نفربری که قصد انهدام آن را دارد، قرار می‌دهد.

موشک آذرخش نخستین بار در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۶ در جریان افتتاح جدیدترین مرکز آموزشی و تعمیراتی هوانیروز سپاه پاسداران رونمایی شد، زیرا سپاه به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی این پروژه در آن سال تبدیل شد تا از این موشک‌ها بر روی ناوگان کوچک و انگشت‌شمار هلیکوپترهای تهاجمی بل اِی اِچ-۱جِ اینترنشنال کبرا تاو خود استفاده کند. بنابر اطلاعاتی که نویسنده این مطلب از سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح کسب کرده است، حتی موشک ضدتانک آذرخش که نمونه ارتقا و تغییر یافته سایدوایندرهای موجود است هنوز به طور انبوه تولید نشده است و تعداد اندکی برای آزمایش در اختیار نیروهای مسلح قرار داده شده است.

در نهایت نتیجه می‌گیریم که فرماندهان ارتش و به خصوص نیروی پدافند هوایی آن، بار دیگر راه فریب و دروغگویی را پیش‌گرفته‌اند. این فرماندهان به‌جای اعتراض به بودجه اختصاص یافته اندکی که مانع از خرید پهپادهای تهاجمی با قابلیت استفاده از موشک و بمب‌های هوا به سطح شده است، با استفاده از پهپادهای ناتوان خود سعی در نمایش قدرتی کاذب دارند تا نه تنها پرسنل ارتش بلکه جامعه را فریب دهند. هر متخصص موشک و تسلیحات هواپایه ایرانی و خارجی به راحتی به کذب بودن ادعاهای این افراد پی می‌برد. امری که به وضوح نشان می‌دهد مخاطب دروغ‌های این فرماندهان، مردم عادی جامعه هستند که ممکن است از مسائل نظامی سر رشته نداشته باشند و نیز مسئولان حکومتی چون علی خامنه‌ای، رهبر حکومت جمهوری اسلامی، که  سواد کافی و اطلاعات عمومی در این خصوص ندارد.