توقیف نفتکش بریتانیایی و آغاز بحرانی تازه بین ایران و غرب

بریتانیا از اقدام ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد

یک روز پس از آنکه ایران نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو، را در آبهای تنگه هرمز توقیف کرد،  خبرگزاری فارس فیلمی از زمان توقیف این نفتکش منتشر کرده است. لحظات التهاب آوری که حضور مردان نقاب پوش در عرشه کشتی چشم ها را خیره می کند.

خبرگزاری های داخلی ایران از افتخار آفرینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به خود میبالند اما خبرگزاری های بریتانیا از برگزاری چندین جلسه ی اضطراری در دفتر نخست وزیری میگویند که تا نیمه های شب ادامه داشته است.

چند هفته پیش، بریتانیا  نفتکش ایرانی- گریس ۱-  را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد و تلاشهای ایران برای رفع توقیف تا کنون بی نتیجه مانده است. بریتانیا این کشتی را به ظن حمل نفت به سمت سوریه و نقض تحریم این کشور توقیف کرده است، هر چند که ایران این اتهام را نمی پذیرد.

در مقابل ایران هم میگوید توقیف  کشتی بریتانیایی به دلیل برخورد آن با کشتی صیادی ایرانی که  با دستگاه رَد یاب  خاموش و در خلاف جهت در حرکت بوده و خلاف مقررات دریانوردی است انجام گرفته است.

پیش از اقدام توقیف نفتکش بریتانیا توسط سپاه ، آیت الله علی خامنه ای، اقدام بریتانیا ( توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق) را خبیث خوانده  و خبر از اقدام مناسب علیه آن ها  داده بود.

در این بین، نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل متحد در نیویورک همزمان شکایتی را بر علیه اقدام ایران تهیه و به دفتر شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده است. همزمان خبرگزاری های بریتانیا، از برگرداندن تحریم های این کشور علیه ایران صحبت میکنند. تحریم هایی که پس از قرارداد موسوم به " برجام " لغو شده بود.

جرمی هانت ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف تلفنی صحبت کرده  و علاوه بر ابراز تاسف شدید از اقدام ایران خواستار آن شده که تهران در کاهش تنش در منطقه کمک کند. فرانسه و آلمان نیز این اقدام ایران را محکوم کرده اند. ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ضمن حمایت از بریتانیا این اقدام ایران را بر خلاف قوانین بین المللی کشتیرانی خوانده است.

در شرایط فعلی به نظر میرسد دوستان قدیمی به هم نزدیک تر خواهند شد و از منافع مشترکشان بیش از پیش حمایت خواهند کرد. سه کشور بریتانیا ، فرانسه و آلمان که هر سه از خریداران نفت از کشورهای حوزه ی خلیج فارس هستند  اقدام ایران را محکوم و از ضرورت امن بودن خلیج فارس و کشتیرانی در خاورمیانه  از یکدیگر دفاع کرده اند. آمریکا نیز به عنوان بازیگر اصلی تحولات منطقه از موضع بریتانیا حمایت خواهد کرد و بایستی در چند ساعت آینده منتظر واکنش ایالت متحده و سایر کشورها بخصوص چین و روسیه باشیم که آیا به کشورهای قدرتمند غربی نزدیک خواهند شد و یا منافع مشترک آنها با ایران، واکنشی متفاوت را به دنبال خواهد داشت.

بدیهی است که آنچه در این لحظات حساس میگذرد ، میتواند به یکباره جهان را با بحرانی بزرگ مواجه کند.

توقیف نفتکش ها و نا امنی در این آبراه مهم دریایی چه به تحریم های بیشتر علیه ایران منجر شود و یا کاهش به یکباره تنش ها، در هر دو صورت به ما نشان میدهد که دیپلماسی حقوق بین الملل دیگر مانند گذشته کارآمد نیست. به نظر می رسد که امروزه کشورها منافع شان را در اقدامات متقابل نسبت به یکدیگر جستجو میکنند تا از طریق سازمانهای بین المللی.