طرح صد میلیون دلاری نصب دوربین‌های مدار بسته در کابل

تامین امنیت کابل به چالش بزرگی برای دولت افغانستان تبدیل شده‌است

هدف نصب دوربین‌های مداربسته تنگ‌تر کردن ساحه برای تروریست‌ها و دزدها در کابل است-Ben STANSALL / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افعانستان، از طرح نصب دوربین‌های پیشرفته امنیتی مداربسته در پایتخت افغانستان، برای مبارزه با جرایم، خبر داد.

وی که مدتی است مدیریت اوضاع شکننده امنیتی پایتخت افغانستان را به عهده گرفته است، در جلسه امروز چهارشنبه‌ با مقام‌های مسئول، گفت که هدف آن‌ها تنگتر کردن عرصه بر تروریست‌ها و سارقان است.

آخرین بار ۱۳ سال پیش بود که نیروهای امنیتی افغانستان در شهر کابل به دوربین‌های مداربسته مجهز شدند. از آن پس تاکنون، این شهر فناوری دوربین‌های مداربسته‌ خود را توسعه نداده است. در آن زمان برخی مناطق شهر کابل زیر پوشش دوربین‌های مداربسته پلیس قرار گرفت و بیش از ۱۵۰ دوربین که فقط ۲۰ درصد از سطح شهر کابل را پوشش می‌دادند، نصب شدند. اتاق فرمان این دوربین‌ها در فرماندهی پلیس کابل است.

آقای صالح می‌گوید:‌ «اکنون که تکنولوژی پیشرفت چشمگیری کرده است، قرار شد که کابل بهتر از گذشته، مخفی‌تر از قبل و با تکنولوژی پیشرفته‌تر، زیر پوشش دوربین‌های امنیتی قرار گیرد. این برنامه بزرگ که ارزش آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار است، به کمک متحدان ما و حمایت قاطع آن‌ها انجام خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته نصب دوربین‌های مداربسته جدید طرحی است که نه تنها به تجهیزات، بلکه به نیرو و آموزش هم نیاز دارد. براساس آخرین گزارش‌ها ۳۰ نفر در مرکز پلیس کابل مسئولیت نظارت بر دوربین‌های مداربسته را به عهده دارند اما انتظار می‌رود با تجهیز کل شهر کابل به دوربین‌های مداربسته، افراد بیشتری استخدام شوند.

تامین امنیت کابل که بارها هدف شورشیان و دستبرد دزدان قرار گرفته است، به چالش بزرگی برای دولت افغانستان تبدیل شده است. اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور، با بالا گرفتن انتقادها از ضعف دولت در تامین امنیت شهر، این وظیفه را به امرالله صالح، معاون اول خود که سابقه امنیتی و اطلاعاتی دارد محول کرد تا مدیریت اوضاع امنیتی پایتخت را سامان دهد. هرچند تلاش‌های آقای صالح برای کمک به تامین امنیت شهر شدت گرفته،‌ اما حملات شورشیان و خرابکاران نیز بیشتر شده است.

بیشتر از