تلفن جنجالی: دموکرات‌ها خواهان «تحقیقات جنایی فوری» در مورد ترامپ

«فقط همین را می‌خواهم. ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای برایم پیدا کنید»

افشای مکالمه تلفنی ترامپ با مقام ایالتی جورجیا دردسرساز شد - NICHOLAS KAMM / AFP

دو تن از دموکرات‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده از کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، خواسته‌اند تا در مورد تماس تلفنی آخر هفته دونالد ترامپ با مقام مسؤول ایالت جورجیا بر روند برگزاری انتخابات، تحقیقات را آغاز کند.  

تد لیو عضو مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا و کتلین رایس از ایالت نیویورک، روز دوشنبه در نامه‌ای به آقای ری نوشتند: «به عنوان اعضای کنگره و دادستان‌های سابق، اعتقاد داریم که دونالد ترامپ مشغول تلاش، یا ارتکاب به توطئه در مورد شماری از جرائم انتخاباتی است. از شما می‌خواهیم تا فورا تحقیقات جنایی را درباره رییس‌جمهور آغاز کنید.»  

دونالد ترامپ روز یکشنبه در یک مکالمه تلفنی یک‌ساعته که نوار صوتی آن به دست واشینگتن پست رسید و همان روز یکشنبه منتشر شد، از برد رفنسپرگر، وزیر داخله ایالت جورجیا می‌خواهد تا به او در یافتن آرائی کمک کند که شکست او را در آن ایالت در مقابل جو بایدن، برعکس کند.  

آقای ترامپ گفت: «فقط همین را می‌خواهم. می‌خواهم ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای پیدا کنید، که یک رای بیشتر از آن چه می‌خواهیم است. چون ما در این ایالت برنده شدیم.»  

او گفت: «امکان ندارد که من در جورجیا شکست خورده باشم. امکان ندارد. ما صدها هزار رای به دست آوردیم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آقای ترامپ یک خیال‌پردازی خودفریبانه است. شمارش اولیه آرا و دو بار بازشماری، تایید کرده‌اند که آقای بایدن ایالت جورجیا و ۱۱ رای کالج الکترال آن را با بیش از ۱۱ هزار رای برده است.  

آقای رفنسپرگر و مشاورش رایان جرمنی، به آقای ترامپ گفتند که قادر نیستند به او کمک کنند، چرا که پیروزی آقای بایدن، دقیق و منصفانه بوده است. این باعث خشم آقای ترامپ نشد و به آقای رفنسپرگر و آقای جرمنی هشدار داد که که اگر نتوانند با اثبات تقلب انتخاباتی، راهی برای جلوگیری پیروزی آقای بایدن پیدا کنند، ممکن است از نظر کیفری مسؤول شناخته شوند.  

آقای ترامپ گفت: «این یک جرم کیفری است و شما نمی‌توانید اجازه بدهید که رخ دهد. این یک خطر بزرگ برای شما و رایان، وکیل شماست.» 

آقای لیو و خانم رایس، در نامه خود به اف‌بی‌آی در روز دوشنه، رییس‌جمهور را متهم کردند که با تقاضای «یافتن» رای بیشتر برای او از آقای رفسنپرگر، قوانین کیفری ایالتی و فدرال را نقض کرده است.  

بخشی از قوانین کیفری ایالات متحده می‌گوید که اگر «فردی، از جمله یک مقام انتخاباتی که در رای‌گیری برای مقام فدرال، دانسته و با اراده خود، اهالی یک ایالت را از روند یک رای‌گیری بی‌طرفانه و منصفانه، با خرید، رای دادن و یا دستکاری در آرایی که فرد می‌داند تحت قوانین ایالت مورد نظر اشتباه، کذب و یا جعلی است، …محروم کند یا در آن تقلب کند و یا تلاش به محرومیت و تقلب کند» مرتکب جرم شده است.  

به گفته آقای لیو و خانم رایس، آقای ترامپ دقیقا همین کار را انجام داده است.  

این قانونگذاران دموکرات نوشتند: «در این مورد آقای ترامپ، با هدف انتخابات فدرال، با تهدید رفسنپرگر برای: یافتن ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای، از وزیر امور داخلی ایالت جورجیا خواست تا آرائی را تهیه کند که جعلی محسوب می‌شوند.»

آنان همچنین گفتند که آقای ترامپ علاوه بر درخواست از آقای رفنسپرگر به «یافتن» شمار مورد نظری از آرای که نتیجه انتخابات را معکوس کند، به ایراد «شماری دیگر از بیانات دیگر مبنی بر تقلب در انتخابات» متهم کردند.  

در یک مورد، آقای ترامپ به آقای رفنسپرگر گفت: «هیچ اشکالی ندارد اگر که بگویید، دوباره شمارش کردید.»  

 به تعبیر آقای لیو و خانم رایس، این اظهار نظر نیز نقض قانون کیفری آمریکاست، که بخشی از آن می‌گوید: «فردی که تحت قانون کار می‌کند… نباید عامدانه به دستکاری، شمارش و گزارش آرای چنین فردی اجازه دهد.»  

نامه قانونگذاران دموکرات همچنین بر قانون انتخابات جورجیا تاکید می‌کند که می‌گوید اگر فردی «تقاضا و درخواست کند، دستور دهد، مزاحمت ایجاد کند و یا به هر نوع تلاش کند تا فرد دیگری را به انجام تقلب وارد کند»، مجرم است.  

آنان آقای ری را ترغیب کرده‌اند که اگر اف‌بی‌آی محتوای تماس تلفنی آقای ترامپ را نقض قانون تشخیص دهد، مسئله را به دادستان کل جورجیا ارجاع دهد.  

آقای لیو و خانم رایس در نامه خود این گونه نتیجه‌گیری کرده‌اند: «شواهد تقلب انتخاباتی آقای ترامپ اکنون مانند روز روشن است. عناصر اولیه جرائم فوق برآورده شده است. با توجه به مستندات واقعی کافی، در گشایش تحقیقات درباره آقای ترامپ، به شما ارجاع جنایی می‌دهیم.»  

بیشتر بخوانید:  

Donald Trump is stopping lower and lower – good news for America

Today we are forced to admire Tom Cotton. That’s how bad it’s got

Trump reported to FBI over ‘unhinged’ Georgia call - follow live

Democrats lead polls as Perdue backs Trump ‘mafia boss’ election call

Trump orders reversal of US aircraft carrier removal from Middle East

© The Independent

بیشتر از جهان