پیش بینی سیر صعودی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱

افزایش (مجدد) بهای بیت‌کوین زودتر از آن چه انتظار می‌رفت رخ داده است

ISRAEL-MARKET-CRYPTOCURRENCY-STOCKS-BITCOIN- AFP

سومین جهش بها در تاریخ رمزارز بیت‌کوین در جریان است. 

تشابه شاخص افزایش بهای این پول دیجیتالی که ارزش آن از ماه مارس تاکنون ده برابر شده است با موارد جهش آن در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ غیرقابل انکار است اما آن چه روشن نیست این است که آیا ارزش آن که روز یکشنبه به اوج خود رسیده بود و در ۳۴ هزار و ۴۸۱ دلار تثبیت شد، پایان بخت خوش آن است؟ برخی تحلیل‌گران معتقدند این تازه آغاز کار است. 

پائولو آردوانو، مدیر اداره فنی موسسه مبادلات ارز دیجیتالی «بیتفینِکس» به ایندیپندنت گفت: «درحالی که به نظر می‌رسد بازار هرگز این چنین سیر صعودی نداشته است،  بهای (بیت‌کوین) هم (به همراه آن) همچنان افزایش می‌یابد.  

بیت‌کوین و فناوری رمزارز عوامل سازنده عصر نوین پول هستند که برای کسانی که خارج از آن قرار دارند مفهوم نیست. ما آینده را برای صاحبان رمزارز بیت‌کوین بسیار درخشان می‌بینیم.» 

افزایش (مجدد) بهای بیت‌کوین زودتر از آن چه انتظار می‌رفت رخ داده است. هرچند تحلیلگران از اوایل سال گذشته پیش‌بینی کرده بودند که بازار این رمزارز همچنان سیر صعودی خواهد پیمود. 

پیش‌بینی‌های ماه مه حاکی از آن است که بیت‌کوین تا رسیدن به نقطه اوج خود هنوز راه درازی در پیش دارد. تخمین زده می‌شود ارزش بیت‌کوین میان یک‌صد هزار تا یک میلیون دلارافزایش یابد.  

در آن هنگام بیت‌کوین روند به اصطلاح «کاهش به نیمه» را طی می‌کرد که در جریان آن سود خریداران بیت‌کوین به نصف تقلیل داده شد تا کمیاب بودن این واحد پولی دیجیتالی افزایش یابد. 

دنی اسکات، از نهاد «کوُین کوُرنِر» به درستی پیش‌بینی کرد که «پس از دو دوره کاهش به نیمه، می‌بینیم که بهای (بیت‌کوین) ظرف سه تا نه ماه به اوج خود رسیده است. 

با توجه به الگوی انباروعرضه، که فرض را بر این قرار می‌دهد که کاهش عرضه موجب افزایش تقاضا و بها می‌شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که ارزش (بیت‌کوین) در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده به ۱۰۰ هزار دلار برسد.»

رائول پال، مدیرسابق صندوق سرمایه‌گذاری موسسه «گلدمن سَکس» از این هم فراتر می رود و می‌گوید: «ارزش طلا در سه تا پنج سال آینده سه تا پنج برابر خواهد شد…من فکر می‌کنم بیت‌کوین در همین فاصله زمانی به یک میلیون دلار خواهد رسید.»   

رویداد دیگری که بازار معاملات ارز را در سال ۲۰۲۰ تکان داد، شیوع ویروس کرونا بود که موجب سقوط بازار شد و سرمایه‌گذاران را ترغیب کرد برای حفظ ثروتشان گزینه‌های دیگری بیابند. 

در ایام بی‌اطمینانی اقتصادی و ژئوپولیتیکی، سرمایه معمولا به سوی طلا و نقره جلب می‌شود، اما عرضه ثابت بیت‌کوین در ۲۱ میلیون عدد به معنای آن است که به این رمزارز به دیده «طلای دیجیتال» و مامنی امن برای حفظ سرمایه نگریسته می‌شود. 

اریک دوموت، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل موسسه معاملات بیت‌کوین «بیت پندا» به ایندیپندنت گفت: «ما شاهد آن هستیم که اکنون (بیت‌کوین) به عنوان بخشی از راهبرد سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌داران سنتی و بانک‌های سرمایه‌گذاری توصیه می‌شود. 

این تاکیدی است بر اهمیتی که این رمزارز در دنیای سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. در حال حاضر ما روزانه شاهد افزایش چشمگیر ورود مشتریان جدید به بازار (سرمایه) هستیم… بیت‌کوین می‌رود که در مقام طلای قرن ۲۱ قرار گیرد.»  

در حال حاضر سقف تعیین شده در بازار معاملات  برای بیت‌کوین ۶۰۰ میلیارد دلار است که حدودا یک بیستم سقف طلاست. اما در حالی که افزایش بهای طلا در طول همه‌گیری کرونا اندک بوده، ارزش بیت‌کوین ده برابر شده است. 

بیت‌کوین تنها رمزارزی نیست که بهای آن در ماه‌های اخیر چند برابر شده است. به استثنای رمزارز «ریپِل» (اکس آر پی) تک تک ده رمزارز عمده در هفته گذشته دست کم ده درصد افزایش بها یافته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته «کوین مارکت کَپ»، مجموع حجم سرمایه تمام رمزارزها در بازار اکنون بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلار می‌شود که آن را از موسسه فیس‌بوک با ارزش‌تر می‌کند. 

همانند سال ۲۰۱۷، جنبش‌های عمده در بازار از قبیل این، توجه بازرسان مالی را جلب می‌کند که می‌تواند آزمایش بزرگی برای شاخص رو به افزایش بیت‌کوین باشد. 

جِس کوهِن، تحلیلگر ارشد موسسه «اینوستینگ. کام» می‌گوید: «هرچند بسیاری انتظار دارند روند افزایش بهای بیت‌کوین ادامه پیدا کند، من بیشتر نگران پیامد مدیریت بایدن بر بازار رمزارز هستم. 

در گذشته، جَنت یِلِن، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) و وزیر دارایی آینده آمریکا به سرمایه‌گذاران در مورد بیت‌کوین هشدار داده بود و آن را سرمایه‌ای سوداگرانه و ارزش آن را بی‌ثبات خوانده بود. انتظار دارم با احتمال بازرسی و کنترل بیشتر (دولت) موقعیت بیت‌کوین در سال جدید  متلاطم شود. افق افزایش مقررات حاکم بر بیت‌کوین، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر این رمزارز در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد